Milliók követik a #quittok trendet, azaz azokat a TikTok-videókat, amelyekben fiatalok éppen felmondanak – élőben, Zoomon keresztül vagy e-mailben –, esetleg arról beszélnek, mi vezetett a döntésükhöz, hogy érzik magukat utána, vagy a gyűlölt munkahelyükön töltött utolsó pillanatokat rögzítik.
Csodálkozni nincs min, hiszen ennek a generációnak a közösségi oldalakon posztolni olyan természetes, mint inni egy pohár vizet, miután a rögzítés és a megosztás körforgásában nőttek fel.
„A fiatalokra sosem a tabugyártás, az alázat vagy a konformitás jellemző, éljenek bármilyen korban – kezdi a jelenség magyarázatát Póta-Salgó Réka coach, szervezetfejlesztési és HR-tanácsadó. – A jelenlegi Z és Y generáció tabudöntögető, exhibicionista és a társadalmi hierarchiával szembemenő önérvényesítése csupán annyiban más, hogy az önkifejezéshez rendelkezésükre álló eszközeik sokkal ütősebbek, mint korábban. A közösségi média által minden azonnal láthatóvá tehető, és pillanatok alatt nagy tömegekhez eljuttatható. Ne felejtsük el azonban, hogy ezt a hatalmat az X generáció adta a kezükbe.”
A szakember szerint ugyanakkor egyértelmű, hogy a korosztályra jellemző lázadás mellett, a #quittok-videókban megjelenik az új generáció tudatossága az öngondoskodás és a testi-lelki egészség irányába.
Ezeknek a fiatal munkavállalóknak a szülei, nagyszülei a stresszből, a kiégésből fakadó betegségek arzenáljától szenvednek, amelyek jelentős része a túlterheltség vagy a testi-lelki szempontból egészségtelen munkakörnyezet következménye. Üdvözölhetjük tehát a jelenséget pozitívumként, még ha van is benne némi ifjonti túlkapás.
A felmondás folyamatának vagy a karrierdöntéseken való elmélkedésnek a videókon keresztüli megosztása azért lehet fontos másoknak, mert arra hívja fel a figyelmet, hogy az életünkről nekünk kell döntéseket hoznunk, és a munka néha csak egy munka, nem az identitásunk
– mondja Póta-Salgó Réka.
A TikTokot nézve persze felmerülhet, hogy vajon készülnek-e hasonló tartalmak az első nap izgatottságáról egy új munkahelyen vagy a munkavégzés lelkes, pozitív érzelmekkel teli pillanatairól. Kevés, és csak értintőlegesen. Pedig egy pozitív munkakörnyezet, egy méltányos ajánlat, egy „megtaláltam a hivatásom” tartalom ugyanazt az üzenetet hordozhatná öngondoskodásról, önérvényesítésről, szabad döntésről, csak konstruktívabb megközelítésben.
A HR-tanácsadó úgy véli, a #quittok-videók közzétételének hosszú távú következményei még nem egyértelműek.
„Nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy ezek a videók egy magánszemély szubjektív megélését tükrözik, és egy cégre nézve könnyen válthatnak lejárató videóvá, azaz jogilag és erkölcsileg is aggályos a megítélésük. Ha a trend nem cseng le hamar, akkor valószínűsíthetően nem marad jogi válasz nélkül a munkáltatók részéről, és akár a munkavállalói szerződésbe is bekerülhetnek erre vonatkozó megkötések. Az is szempont, hogy az így felmondók nem csak a munkaadóikról mutatnak képet, de saját magukról is megkérdőjelezhető referenciát nyújtanak a leendő munkaadóik számára.”
Tömegesen égnek ki a munkavállalókA helyzet most rosszabb, mint a koronavírus-járvány csúcsán volt. |
A témát mint munkaerőpiaci jelenséget továbbgondolva, az elmúlt időszak és a jelen folyamataira hívja fel a figyelmet a coach. A növekvő fluktuáció, a Covid-járvány után átalakuló elvárások, a munkaerőhiány hatására a növekvő kereslet fokozza az alkalmazottak tudatosságát, igényeit a munkakörülményekkel, a munka-magánélet egyensúlyával kapcsolatban. Ez utóbbi szempontból óriási előrelépést jelentett a világjárvány által felgyorsult tendencia a rugalmas munkavégzés és a home office terén. Ugyanakkor – a szakember szerint – még mindig sok a mellélövés. A munkáltatói márka építésére vagy a vállalati kultúrát hirdető belső kommunikációra költött milliók nem sokat érnek, ha a dolgozó hétköznapi valósága épp az ellenkezőjét mutatja: kevésbé csillogó, kevésbé humánus képet.
Tapasztalatom szerint még mindig túl sok energia megy el egyes munkahelyeken a ki-bírja-tovább-cérnával játszmákra, ahol nem a kölcsönös megbecsülés, hanem a tulajdonosi és az alkalmazotti érdekek egymásnak feszülése jellemző.
A vezetők egyre nagyobb és nyomasztóbb kontrollt gyakorolnak, vagy épp ellenkezőleg, „úgyis elmegy” alapon egyáltalán nem törődnek a dolgozókkal. Az alkalmazotti válasz pedig a helyzet kijátszása és végül a kilépés – világít rá Póta-Salgó Réka. A visszaélésektől nem a fokozott nyomás, hanem a jól kialakított folyamatok és teljesítményértékelési rendszerek védik meg a munkaerőt megbecsülő munkáltatót. Ezek időt, energiát és valódi vezetői szemléletet igényelnek. Az idősebb generáció, ha meg akarja őrizni a nyitottságát és a párbeszédet a legifjabb munkavállalókkal, egyet tehet: az olykor túlkapásnak ható jelenségek mögé néz, önvizsgálatot tart, és építő jelleggel reagál.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.