Közvélemény-kutatást végzett az autóipari szakkiállításon megrendezett Techtogether diákversenyen a Trenkwalder. A felmérésben majdnem 400, a hazai műszaki képzésben részt vevő mérnökhallgató válaszolt a kérdésekre, amelyek a diploma megszerzése utáni tervekre vonatkoztak.
A válaszadók 75 százaléka a diploma megszerzése után kész az országban olyan helyre költözni, ahol a végzettségének megfelelő nyitott pozíciót talál. Ennek persze megkérik az árát:
27 százalékuk már kezdő mérnökként is legalább havi nettó 850 ezer forintot szeretne keresni, további 45 százalék a nettó 650–850 ezer forint közötti sávot célozza meg kezdő fizetésként.
De a maradék 28 százalék sem adná alább nettó 450 ezer forintnál.
Adataink szerint jelenleg a junior, maximum három év tapasztalattal rendelkező mérnökök nettó kezdő bére pozíciótól függően 400–470 ezer forint között mozog a hazai autóipari vállalatoknál, amely még különféle bónuszok és egyéb juttatások estén is elmarad a diploma előtt álló hallgatók elvárásaitól
– mondta Nógrádi József, a Trenkwalder kereskedelmi igazgatója. Szerinte rendkívül fontos lesz a következő években, hogy a hazánkba érkező autóipari vállalatok elindítják-e a bérversenyt az országban. Fennáll a lehetősége, hogy ha a kezdő keresetek nem emelkednek a mérnöki pályán, akkor egyre több diplomás indul el külföldre.
Több mint pletyka: újabb óriásberuházás a láthatáron – Magyarországon építhet gyárat a világ egyik legnagyobb akkumulátorgyártójaIdeje megtanulni a kínai Sunwoda nevét, erős jelek mutatnak ugyanis arra, hogy a Volkswagent is kiszolgáló távol-keleti akkugyártó hazánkban hozza létre az európai bázisát. |
Az alternatív külföldi munkalehetőségekkel természetesen a mérnökhallgatók is tisztában vannak, számos esetben már a végzés előtti években közvetlen megkereséseket is kapnak.
A válaszadók 64 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a diploma megszerzését követően külföldön is keres munkát.
A külföldre vonatkozó bérigények többsége, 51 százaléka a havi nettó 3500–5500 eurós (1,3–2,0 millió forint) sávba esik, ami ugyan kezdő fizetésként Nyugat-Európában is átlag felettinek számít, ám a nagyobb merítés miatt nagyobb esély van arra, hogy a jelentkező igényeire pozitívan reagáljanak, különösen ha az illető valamilyen egyedi előnyt is képes felmutatni. Emellett ekkora összegből könnyebb is engedni valamennyit egy szakmailag gyors előmenetellel kecsegtető pozíció elnyeréséért.
Szerencsére a fenti képet pozitívan árnyalja, hogy ma Magyarországon számos vezető autóipari gyártó folytat komoly, a világ élvonalába sorolható autóipari fejlesztést. A mérnökhallgatókat pedig az is nagyon motiválja, hogy milyen projektekhez, fejlesztésekhez és innovációkhoz csatlakozhatnak
– mondta Nógrádi József. A gazdaságpolitikának különféle támogatási formákon keresztül továbbra is mindent meg kell tennie, hogy például k+f tevékenységek ösztönzésével itthon tartsa vagy éppen a nemzetközi piacokról bevonzza azokat a tehetségeket, akik a jövőben is biztosítani tudják a hazai járműipar versenyképességét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.