BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ingyenes, gyors és egyszerű segítség – A békéltetőtestületek gyakorlott szakértőkből állnak

Nemcsak a karácsonyit, hanem szinte már minden akciót, így a nyári nonstop leárazásokat követően, vagy akár egy egyszerűnek tűnő szolgáltatás elvégeztével is megemelkedhet a panaszos fogyasztók száma. A hatályos jogszabályok, számos uniós előírás átültetésével, védik ugyan a termékek vásárlóit, a szolgáltatások igénybevevőit, ám, ha probléma adódik, és nem sikerül az értékesítővel megoldani, érdemes felkeresni a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségét.

Sajnálatos, hogy a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez (FEOSZ) fordulók nagy része még mindig nincs tisztában azzal, hogy panasza esetén ki tud neki segíteni, hol és mikor rendeződhet a problémája. „Ezért is tartjuk fontosnak minden fórumon felhívni a figyelmet a békéltetőtestületekre, ugyanis hozzájuk lehet fordulni azért, hogy a kereskedővel, szolgáltatóval fennálló vitás ügy ingyen és gyorsan megoldódjon” – hangsúlyozta a Világgazdaság megkeresésére Baranovszky György, a FEOSZ ügyvezető elnöke, hozzátéve: 

e szervezetek legfontosabb feladata, hogy valamilyen módon a fogyasztó és a vállalkozás között egyezséget kíséreljenek meg létrehozni. Ám ha esetleg erre nem kerül sor, akkor is eldöntik, hogy a fogyasztó kérelme megalapozott-e, vagy sem. 

tv vásárlás
telefon, TV, internet, mobil, NMHH
A legfontosabb a fogyasztók számára, hogy az eladók, szolgáltatók kötelesek együttműködni a békéltetőtestületek eljárásában. 
Fotó: Shutterstock

 

Az eljárás előnyei 

A békéltetőtestületi eljárás előnyei közé tartozik, hogy ingyenes, gyors, egyszerű, ugyanakkor szakszerű, és mind a két vitás fél – a fogyasztó, illetve a vállalkozás – számára érthető. A fogyasztóvédelemben és a vitás ügyek rendezésében a békéltetőtestületek gyakorlott szakértőkből állnak.

A békéltetőtestületek – amelyeket a kereskedelmi és iparkamarák működtetnek – valamennyi vármegyében elérhetők a fogyasztók számára. További pozitívum – ami talán a legfontosabb a fogyasztók számára –, hogy az eladók, szolgáltatók kötelesek együttműködni a békéltetőtestületek eljárásában, azaz az eljárást nem utasíthatják vissza! Ellenkező esetben automatikusan fogyasztóvédelmi bírságot kapnak. „Ez azt jelenti, hogy a bepanaszolt kereskedő vagy szolgáltató köteles először is írásban nyilatkozni a fogyasztó sérelmét illetően, miszerint elismeri-e, vagy vitatja. Továbbá meg kell küldenie a békéltetőtestület számára az üggyel kapcsolatos bizonyítékait is, és a meghallgatáson is személyesen meg kell jelennie” – emelte ki a FEOSZ ügyvezető elnöke.

Hogyan lehet megoldást kérni? 

A fogyasztó számára az a legfontosabb, hogy írásban juttassa el kérelmét a békéltetőtestülethez, amelynek megvannak a maga kötelező tartalmi elemei. A békéltetőtestületek az internetes honlapjaikon „Kérelem” formanyomtatvánnyal segítik a fogyasztókat, hogy minél egyszerűbben a testülethez fordulhassanak. Ez már tartalmazza a szükséges nyilatkozatokat is, így csak ki kell tölteni akár kézírással, akár számítógépen, és el kell küldeni a békéltetőtestületnek. 

Fontos, hogy a fogyasztónak a kérelemhez mellékelnie kell az összes, rendelkezésre álló bizonyítékot. 

Ilyen lehet például a vásárlásról kapott számla-nyugta, a hiba bejelentését igazoló jegyzőkönyvmásolat, a Vásárlók Könyvébe tett beírás, az átutalt összeg megfizetését bizonyító tranzakció, a megkötött szerződés, a vállalkozás által küldött fizetési felszólítás vagy az adott céggel folytatott levelezések, a szolgáltató részéről megküldött számlaegyenleg. 

Baranovszky György kifejtette: 

Mindezek tudatában, ha egy mód van rá, legelőször a vitát kíséreljük meg közvetlenül rendezni a kereskedővel, és ezt írásos formában bizonyítanunk kell a békéltetőtestület előtt.

Erre megfelelő lehet például egy, a kereskedőnek elküldött e-mail vagy postai levél, a vállalkozás által a termék hibájáról felvett jegyzőkönyv másolata, netán a Vásárlók Könyvébe tett bejegyzés. „Végül alapvető követelmény, hogy pontosan fogalmazzunk a kérelemben, és határozzuk meg, mit szeretnénk kérni, elérni a testület eljárásával” – nyomatékosította a szakember. Tehát ne azt írjuk be, hogy „kérem, segítsenek”, hanem ha mondjuk egy hibás laptopról van szó: „Kérem a termék javítását vagy cseréjét.” 

Ha bizonytalanok vagyunk, hogy mit kérhetünk, nyugodtan vegyük igénybe azt a lehetőséget, hogy a békéltetőtestületek – szintén ingyen – fogyasztóvédelmi tanácsot adnak a fogyasztókat megillető jogokról és kötelezettségekről.

Tired,Mother,Trying,To,Work,On,A,Laptop,At,Home
Tired mother trying to work on a laptop at home during her kid crying. Childcare and working mom concept. Women powerful. Toddler tantrum. Young lady working at home during quarantine.
A kérelemben pontosan fogalmazzunk. Ha például egy hibás laptopról van szó, konkrét dolgot írjunk: „Kérem a termék javítását vagy cseréjét.”
Fotó: Shutterstock

 

Milyen ügyek jöhetnek szóba? 

A békéltetőtestületek számtalan különféle üggyel foglalkoznak, de mindenképpen feltétel, hogy egy vállalkozás és magánszemély közötti vitáról legyen szó. Ezért idetartoznak:

  • a garanciális viták, ha például a kereskedő nem javítja, nem cseréli a megvásárolt, de elromlott laptopot, televíziót, számítógépet, okostelefont.
  • Azok az ügyek, amikor megrendeltünk valamit az interneten, de nem azt kaptuk, amit kértünk, és mégsem adják vissza a pénzt, továbbá ha az online rendelt termék meghibásodik, és nem hajlandók a problémával foglalkozni. 
  • Ha szerintünk túl sokat számlázott a mobil- vagy az internetszolgáltató, vagy ha büntetést kaptunk a parkolás során, esetleg a vasúton, autóbuszon utazva bírságoltak meg. 
  • Azok a kérelmek is, amelyekben a fogyasztók a gáz- vagy áramszámlát vitatják, 
  • de az is, ha a nyaraláson elmaradtak a befizetett programok, 
  • késett a repülő, esetleg a szállás volt botrányos, de nem kaptunk semmilyen visszatérítést. 
  • Végül, de nem utolsósorban, az építőipari vagy kivitelezési szolgáltatással kapcsolatos ügyek. 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.