Az ügyfelek kétségkívül nagyra értékelik, ha úgy igényelhetnek kölcsönt, hogy még a lakást sem kell elhagyniuk. Ki ne akarná megspórolni a bankfióki köröket, a sorszám húzást, a várakozást és a papírok töltögetését. Ha szerencsénk van, megkapjuk a kölcsönt, de egy dossziényi papírral távozunk a bankból, amit hazaérve, valami különlegesen jó helyre, valószínűleg úgy elteszünk, hogy egyhamar nem találjuk meg.
A bankok nagy szervezetek, és a fejlesztés egyiküknél sem megy gyorsan. Nehezen cserélik le a működő rendszereiket, hiszen több ezer ügyfelet kell magas minőségben és folyamatosan kiszolgálniuk, ráadásul érzékeny és titkos adatokkal dolgoznak, így a kockázat is nagyobb.
Az informatikában különösen érvényes a pillangóhatás: egy kis módosítás is messzire mehet, és a korábban jól működő rendszer meginoghat. Épp ezért a digitalizáció erőforrás-, és időigényes
– hívja fel a figyelmünket Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője. A bankok viszont igyekeznek megfelelni az ügyfelek igényeinek, és közben haladni is a korral. A digitalizáció jó ideje prioritás, amelynek a koronavírus járvány alatti lezárások még nagyobb lendületet adtak. A fejlesztés egyfelől a hitelintézet oldaláról is megéri, hiszen kevesebb bankfiókot kell működtetniük, ami költségcsökkenést hoz, másfelől az ügyfelek is keresik azokat a hitelintézeteket, ahol kényelemesebben bankolhatnak.
Ma már egyre több ügyletet intézhetünk online, beleértve a számlanyitást és a kölcsönigénylést is. Ha minősített fogyasztóbarát kölcsönt igényelnénk, akkor jogszabály írja elő, hogy a hitelfelvételt teljes mértékben online is biztosítani kell: onnantól kezdve, hogy érdeklődünk a kölcsön iránt, egészen addig, míg lejár a hitelszerződés és a kölcsönt teljesen visszafizetik.
A bankok korábban csak a saját ügyfeleiknek biztosították az online hiteligénylés lehetőségét. Ennek több oka is van – tudtuk meg Gergely Pétertől, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértőjétől. A folyamat sarkalatos pontja ugyanis az ügyfél azonosítása. Ehhez ugyanis az ügyfélnek a bankfiókban meg kell mutatnia a személyes dokumentumait. Ott az ügyintéző ellenőrizheti, lemásolja őket, és lát minket is, ahogy aláírjuk a szerződést.
Olyan rendszert kell tehát fejleszteni, ahol az ügyfél-azonosítás és az aláírás is megoldható online, és az adataink biztonságban vannak.
„A bankok ezért gyakran kérik – tette hozzá a szakértő –, hogy a hiteligénylést biztonságos vezetékes internetkapcsolaton keresztül intézzük, és ne a telefonunk mobilnetjét használjuk Továbbá senki más ne legyen a szobában rajtunk kívül, amikor a bankkal videóhívást kezdeményezünk.”
Ahhoz, hogy kölcsönt igényelhessünk, először nyitnunk kell egy bankszámlát vagy regisztrálnunk kell a bank rendszerébe. A folyamat során le kell majd fotóznunk magunkat, a személyi igazolványunkat és a lakcímkártyánkat. A hiteligényléshez szükséges dokumentumokat, például a munkáltatói igazolást és a bankszámla-kivonatunkat fel kell töltenünk a bank rendszerében. Ezeket elektronikus formában is beszerezhetjük.
A szerződés aláírásának többféle módja lehet, esetenként van lehetőségünk közülük választani is.
Aláírhatjuk a szerződést elektronikusan, azaz jóváhagyhatjuk a banknál létrehozott saját ügyfélfiókunkban. Aláírhatjuk papír alapon a videóhívás közben, majd ezt elpostázhatjuk, illetve beszkennelhetjük a banknak, de ebben az esetben a kölcsönt csak akkor folyósítja a bank, ha a szerződés beérkezik hozzá. Végül van olyan hitelintézet, ahol már szóbeli szerződéskötést is választhatunk. Itt videóhívás közben kell nyilatkoznunk arról, hogy elfogadjuk a szerződés feltételeit.
Jogi szempontból igen. Az online kötött szerződés semmiben sem különbözik a papíron aláírttól, sőt, van olyan bank, ahol a bankfiókban is elektronikus eszközön kell aláírnunk és a szerződést is elektronikusan kapjuk.
Mégis akadnak különbségek.
„Ennek ellenére az online hiteligénylésnél nem csak korlátozásokkal kell szembenéznünk. Több bank kedvezményt ad, ha a kölcsönét elektronikusan igényeljük. Kaphatunk jóváírást, elengedhetnek díjakat, vagy kamatkedvezményhez is juthatunk, ha online intézzük a hiteligénylést. Az is előfordul, hogy így gyorsabban hozzájuthatunk az igényelt összeghez” – sorolja a szakértő. A fejlődés pedig nem áll meg.
Több bank már azt is lehetővé teszi, hogy a lakáshitel igénylését is online intézzük, és a folyamatot egészen a szerződéskötésig elvigyük így.
„A jelzáloghitel bonyolultabb kérdés, már csak a fedezettel kapcsolatos ügyintézés miatt is. Mivel itt általában magasak a hitelösszegek, a szerződést közjegyzői okiratba kell foglalni, amit személyesen, a közjegyző jelenlétében kell aláírnunk. Ezért sok banknál az egész folyamat offline” – hoz ellenpéldát Gergely Péter.
Majd hozzáteszi, még szerencse, hogy 2024-től a fogyasztóbarát lakáshiteleknél is kötelezően előírja a jogszabály, hogy a szerződéskötés kivételével online is intézhessük a hiteligénylést. Így jövőre ezt már azoknál a bankoknál is megtehetjük, ahol most még erre nincs lehetőség.
Néhány példaA Cofidis és a Cetelem mindig is az online hiteligénylésre helyezte a hangsúlyt. Náluk számlát sem kell vagy épp nem is tudunk nyitni, így semmilyen hátrány nem ér minket, ha a kölcsönt elektronikusan igényeljük. Az UniCreditnél önkiszolgáló módon, de önállóan is el lehet indítania kölcsön igénylését akkor is, ha még nincs UniCredit bankszámlánk. A szerződést közvetlen ügyfél azonosítással, videóbankon keresztül lehet aláírni, amit munkaidőben kell megtenni. Folyósítási díjat a bank nem számít fel, és online igénylés esetén 30 ezer forint jóváírást kaphatunk. A folyamat nagyjából 30 percet vesz igénybe. Az OTP Bank online hitelfelvételnél különösen gyors utalást ígér. Folyósítási díjat ilyenkor nem számítanak fel. A fiókban megkezdett igénylést be lehet fejezni otthonról, de a félbe hagyott folyamat is megszakítható, majd 30 napon belül folytatható. Online hiteligénylésnél adóstársa nem lehet a hitel kérelmezőjének. Az MBH Banknál sem vonhat be az ügyfél adóstársat, és nem igényelheti a kölcsönt hitelkiváltásra. Egyes kölcsönöknél valamivel alacsonyabb az elérhető legmagasabb hitelösszeg, ha online intézzük az igénylést. A folyamat regisztrációhoz kötött, de gyors és egyszerű, és munkaidőn kívül is elindítható. Az Ersténél a George mobilbankon keresztül lehet online igényelni. Folyósítási díjat ebben az esetben nem kell fizetni. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.