A lakosság lakásfelújítási tervei a tavalyi nagy esés után csak nagyon lassan élénkülnek – derült ki a GKI negyedévente készített, a lakosság lakásvásárlási, illetve -felújítási és korszerűsítési terveiről szóló felméréséből. Az ezerfős, reprezentatív minta alapján kiderült, hogy a lakásukra a felmérést követő egy évben nagyobb összeget költeni kívánó háztartások száma 2022 második negyedévében érte el a csúcsot. Ekkor még az Otthonfelújítási program jelentős összegekkel támogatta a gyereket nevelő családok lakásfelújítását és -korszerűsítését, és elegendő idő is volt a projektek befejezésére. (A program nyújtotta támogatások felhasználásával 2022. december 31-ig el kellett számolni.)
A tavalyi év második felében erősen visszafogta a lakosság a lakásfelújítási és -korszerűsítési terveit – az Otthonfelújítási program kifutása mellett a hitelkamatok emelkedése s emiatt a hitelfelvétel visszaesése, valamint a felgyorsuló infláció miatt ez egyáltalán nem érthetetlen. Ebből a szempontból a mélypontot az idei első negyedév jelentette, azóta, ha nagyon apró lépésekkel is, de javultak a várakozások.
Habár az építőanyagárak és a kivitelezési díjak emelkedése továbbra is erőteljes, de a korábbiaknál valamivel könnyebb kivitelezőt találni. A 2023. júliusi megkérdezés adatai szerint
a háztartások 6,7 százaléka biztosan nagyobb összeget kíván költeni a következő egy évben lakóingatlanára, míg 18,5 százalékuk valószínűleg ugyanezt teszi.
Három hónappal ezelőtt ugyanez a két arány 4,9 és 19,6 százalék volt, azaz a biztosan felújító családok aránya csaknem 2 százalékpontot emelkedett, míg a bizonytalanabb szándékúak aránya 1 pontot csökkent az előző megkérdezés óta.
Az életkor előrehaladásával párhuzamosan csökken a felújítási szándék, miközben míg a 30 év alattiak körében 9 százalék a biztosan, 20 százalék a valószínűleg felújítást, korszerűsítést tervezők aránya, addig a 60 év felettiek esetében ez a két arány 3 és 12 százalék. A településtípusok között nincsenek nagy különbségek, a községekben a korábban tapasztalt nagyobb aktivitás a jelen felmérésben már nem volt érezhető.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.