BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Miért szűnik meg a legtöbb magyar webshop egy éven belül?

Egy jól működő webshop kecsegtető jövedelemmel sok vállalkozó álma. Olyan sikersztorikat lehet olvasni, hogy minimális tőkével egy webshop rövid időn belül milliárdos árbevételű céggé, sőt, „nagyhatalommá” válik, arról azonban ritkán esik szó, hogy Magyarországon tízből csupán három webáruház éli meg az egyéves kort. Egy webshop hosszú távú életképességének, sikerének egyik alapfeltétele a következetes marketingtevékenység, a megoldás kulcsa az adatalapú döntéshozatal.

Kukoly Dávid online marketing szakértő szerint sok mindentől függ az, hogy mitől lesz életképes egy webshop, hosszú távon azonban a siker egyik alapfeltétele a következetes marketing. Kukoly Dávid a Fluid Digital alapítója és a Kamutetko.hu webáruház tulajdonosa, az online marketing területének oktatója és konferenciák gyakori meghívott előadója. Az online marketing tapasztalatát a közel 6000 magyar webáruháznak otthont adó Shoprenter webáruházplatformnál szerezte. 

Az egyre komplexebb digitális eszközök és platformok megjelenése az e-kereskedőktől adatalapú döntéshozatalt igényel. Fotó: Róka László / MTI

A mesterséges intelligencia korszakának kezdetén az egyre komplexebb digitális eszközök és platformok megjelenése az e-kereskedőktől adatalapú döntéshozatalt, a marketingszakemberektől pedig egyre komolyabb technikai tudást követel. 

A Shoprenter egy 2022-es kutatása szerint a magyar webshoptulajdonosok a mai napig a keresőoptimalizálás (SEO), a Google-hirdetés és a social media „szentháromságában” hisznek, ráadásul a megkérdezettek 57 százaléka még mindig házon belül oldja meg a marketinget, ami a szakember véleménye szerint több szempontból is problémás lehet.

Kukoly Dávid úgy vélte: ideig-óráig dolgozni lehet egy pár tízezer forinttal futó Google-hirdetéssel, de ez a növekedéshez nem lesz elég. Jelezte, olyan korba léptünk, ahol egy sikeres webshop fenntartásához tudatosabb marketingjelenlétre van szükség.

Ráadásul tisztában kell lennünk azzal is, hogy kiknek szeretnénk eladni a termékünket, és őket hol érjük el a leghatékonyabban. „Trend ide vagy oda, mit ér egy jó TikTok-videó, ha az onnan érkező emberek csak 3 másodpercig maradnak a weboldalon, nem vásárolnak semmit, cserébe viszont a videó elkészítése három és fél órába és több százezer forintba került?” – vélekedik a szakember.

Akár több tízmillió forintot is lehet bukni 

Kukoly Dávid szerint a legfontosabb mutatószám az úgynevezett konverziós arány. Ez az érték azt mutatja meg, hogy száz látogatóból hányan váltak vásárlóvá. 

Nagyon fontos, hogy webshoptulajdonosként tisztában legyünk azzal, hogy a fő marketingcsatornákból mekkora forgalmunk származik, és az hogyan konvertál. Egy webshopnál ez élet-halál kérdése. Mivel a magyar átlag konverziós arány 1,88 százalék, száz látogatóból átlagosan, iparágtól és termékkörtől függően, felfelé kerekítve két ember fog vásárolni

– mutatott rá a szakértő.

Ez esetben többmilliós tételekről beszélhetünk, de a lényeg az, hogy minél több rendelés érkezik, annál több pénz forog kockán, és minél több pénz forog kockán, annál fontosabb átlátni a helyzetet.

A megoldás az adatalapú döntéshozatal

A szakértő szerint, ha tisztában vagyunk azzal, hogy melyik csatornán keresztül érjük el a célközönségünket, erre mennyi időt, energiát és pénzt áldozunk, és ez a csatorna hogyan konvertál, akkor már csak egy döntés választ el minket attól, hogy növekedjünk vagy bezárjuk a boltot.


 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.