Rekordgyorsasággal, nem egészen három év alatt épült fel Zalaegerszegen a Rheinmetall gyára, ahol páncélozott járművek, elsődlegesen a Lynx, vagyis a Hiúz gördül majd le a szalagokról. Az üzem elkészült, pénteken átadták, az eseményen Orbán Viktor miniszterelnök is beszédet mondott.
A magyar állam még 2020. augusztus 16-án írta alá a világszinten is meghatározó német hadiipari céggel, a Rheinmetall-lal a Lynx gyalogsági harcjárművek hazai gyártásáról szóló szerződést. Amint arra a Magyar Nemzet emlékeztet, néhány héttel később, 2020. szeptember 9-én eldőlt, hogy
a mintegy kétmilliárd eurós, közel nyolcszázmilliárd forintos program keretében
218 darab Lynx gyalogsági harcjárművel szerelik fel a Magyar Honvédséget. Ebből 172 darabot Zalagerszegen a Rheinmetall Hungary Zrt. gyárt le. Maga a gyár sem semmi: harmincezer négyzetméter alapterületű, és egy negyvenhektáros területen helyezkedik el. Mintegy 60 milliárd forintból épült fel, ezzel Zalaegerszeg történetének legnagyobb ipari beruházása. Nem csak szimpla üzemről van szó, hiszen a gyártócsarnok mellett tesztlétesítmények is működnek, így
Ennél is érdekesebb azonban, hogy mire képes a Lynx, és miért irigyli az egész világ.
Először is fontos leszögezni, hogy a Lynx modernebb, mint a konkurens modellek. Egy teljesen új generációs gyalogsági harcjárműről beszélünk, amely a kor minden kihívásának megfelel. Az egyik legnagyobb erénye, hogy lánctalpas jármű létére, továbbá az akár 50 tonnás súlya ellenére kifejezetten mozgékony. Egy ekkora tömeg megmozgatásához erőforrás is kell. Erről a Növekedés.hu azt írta, hogy a KF41-es Hiúzt egy
27 ezer köbcentiméteres lökettérfogatú, legfeljebb 1470 lóerős teljesítmény leadására képes, 6230 newtonméter csúcsnyomatékkal bíró Liebherr motor hajtja.
Ez egy hathengeres soros dízelmotor, amelyhez automata sebességváltó kapcsolódik. Ezekkel a számokkal a Lynx képes óránként 70 kilométer sebességre is gyorsítani a Lynxet. Így a fajlagos, vagyis az egy tonnára vetített teljesítménye az egyik legnagyobb a piacon. Egyedül az orosz Kurganez-25 tudhat majd valamivel többet, ha valóban rendszeresítik. A Hiúz étvágya is tiszteletet parancsol: az üzemi hatótáv 900 liter gázolajjal 500 kilométer.
Elsődleges fegyverzete egy 30 vagy 35 milliméteres gépágyú, a másodlagos pedig egy 7,62 milliméteres géppuska. Ennek köszönhetően akár 3000 méteres hatótávolságú célpontok ellen is bevethető mind álló helyzetben, mind mozgás közben. Tűzereje jelentős, a gépágyú 200 lövést tud leadni percenként, míg a géppuska 800-at. A Hiúz LR2-es Spyke páncéltörő rakétákkal is kiegészíthető. A jármű fejlett tűzvezető, figyelőmű-, illetve optikai irányzórendszerekkel szerelt, az éjjellátó képessége is kiemelkedő. Figyelemreméltó a páncélzata is: a fizikai alap páncélvédettsége a legmagasabb a saját kategóriájában, ellenáll a páncéltörő fegyvereknek.
Említést érdemel az is, hogy a konkurens gyalogsági harcjárművekhez képest a Lynx egyedülálló aktív védelmi rendszerrel egészíthető ki, ez a StrikeShield névre hallgat. Ezt a rendszer a Magyar Honvédség is rendszeresíti. Ezenkívül kifejezetten alkalmas katonák szállítására is: a háromtagú személyzet mellett nyolc fő befogadására van kapacitása – talán mondani sem kell, hogy ez is meghaladja a konkurencia lehetőségeit (az amerikai Bradley például mindössze hat személyt képes szállítani).
A magyar hadseregnek összesen hét változatban szállítanak Lynxeket. Az alapváltozat a gyalogsági harcjármű, de emellett lesz
A fenti adatokból talán világosan látszik, hogy a magyar haderő világszínvonalú technikával erősödik, a beszerzéseknek ráadásul koránt sincs végük.
Német szupertankot mutattak be Magyarországon, amelyet még nem is gyártanak: KF51 PantherA Panczelosok.hu szakportál jelentkezett exkluzív fotókkal Zalaegerszegről a KF51 Panther harckocsi prototípusáról, miközben Orbán Viktor miniszterelnök jelenlétében átadták a gyártó, a német Rheinmetall páncélozottharcjármű-üzemét. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.