Február 1-jétől az eddig autópálya-matricával közlekedő autóbuszoknak is át kell térniük a használatarányos útdíjfizetésre – hívta fel a figyelmet az i-Cell. A társaság az egyik legnagyobb buszos tapasztalattal rendelkező útdíjbevallási közreműködő cég.
Az ügy előzménye az Építési és Közlekedési Minisztérium frissen megjelent módosító javaslata „a díjköteles közúthálózatra vonatkozó úthasználati jogosultságokkal” összefüggésben.
A változás az uniós irányelvekkel hozza összhangba a magyar előírásokat.
A tervezet társadalmi egyeztetése szeptember 1-jéig tart, azonban a szöveg szerint az autóbuszok kikerülnek a használatiidőtartam-alapú, e-matricás rendszerből. Ennek oka, hogy 2024. február 1-jétől a teherautókhoz hasonlóan a buszoknak is használatarányosan kell majd kiegyenlíteniük az útdíjat. Mindez a gyakorlatban úgy fog kinézni, hogy a jövőben már nemcsak a gyorsforgalmi, hanem a főutak (jellemzően az egy és két számjegyű) használatáért is fizetniük kell a kilencszemélyesnél nagyobb személyszállító járműveknek, mégpedig annál többet, minél nagyobb a kibocsátott szennyezés.
Ez a busztársaságok szempontjából nem biztos, hogy kedvező fordulat, ugyanakkor előremutató hozadékai is lehetnek. Eltűnhetnek ugyanis az utakról a környezetszennyező személyszállító járművek, és a Magyarországot csak az olcsósága miatt tranzitként használó külföldi buszok is. Az i-Cell Kft. operatív elnöke, Farkas Károly arra hívta fel a figyelme, hogy eddig sok külföldi személyszállító jármű csak azért választotta Magyarországot, mert – még ha ez némi kerülőt jelentett is – olcsóbb volt megvenni a matricát, és korlátlanul használni a gyorsforgalmi utakat, vagy akár teljesen elkerülni az autópályákat.
Ez most megszűnhet.
Ráadásul, mivel a kibocsátott szennyezés mértékével arányosan nő a díj, ezért idővel eltűnhetnek az utakról a régi, korszerűtlen járművek.
Arról is beszélt, hogy a buszosok akár az interneten is meg tudják venni az úgynevezett viszonylati jegyeket, de ennek számos hátránya van. Például
Azonban az idén tízéves elektronikus útdíjfizetési rendszer tapasztalatai azt mutatják, hogy idővel szinte minden fuvarozó átáll a kényelmesebb és megbízhatóbb fedélzeti egység (OBU) használatára. Ez alkalmas az elektronikus útdíj automatikus bevallására, kizárja a büntetéseket, és lehetőség van az utólagos fizetésre is.
Egynapos autópálya-matrica: hivatalos, Magyarország tényleg bevezeti – kiderült a pontos EU-s dátumLázár János minisztériuma elárulta, biztosan lesz itthon is egynapos autópálya-matrica. A kormánynak még döntenie kell a részletekről, de már ki lehet számolni, mennyibe kerülhet az új jogosultság. Mindez nagy változást hoz a magyar autósok életében. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.