BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Költségvetési Tanács: a megemelt hiánycél mellett is szoros ellenőrzés alatt kell tartani a kiadásokat

A Költségvetési Tanács szerint az év végi pénzforgalmi hiány – az eddig lezajlott és a várható folyamatok alapján, további kormányzati intézkedések nélkül – várhatóan magasabb lesz a költségvetésben tervezettnél, a szerdán megemelt hiánycél tükrözi a gazdasági és költségvetési folyamatokat.

A Költségvetési Tanács (KT) tudomásul vette, hogy a Pénzügyminisztérium közleménye szerint október 3-án a kormány a GDP 5,2 százalékára emelte a 2023. évi ESA- (nemzeti számlák európai rendszere) szemléletű hiánycélját. A cél emelését a pénzforgalmi és eredményszemléletű adatok egyaránt indokolják – közölte a tanács kedden.

20220602 Győr

Interjú A költségvetési tanács vezetőjével Kovács Árpád 

Fotó: Nagy Gábor NG Kisalföld 
20220602 GyőrInterjú A költségvetési tanács vezetőjével Kovács Árpád Fotó: Nagy Gábor NG Kisalföld
Kovács Árpád, a Költségvetési Tanács elnöke. Fotó: Nagy Gábor

A megemelt hiánycél a tanács véleménye szerint tükrözi a gazdasági és költségvetési folyamatokat, ám az új hiánycél mellett is szükséges a kiadások szoros kontrollja.

Az államadósság-mutató az előre jelzettnél alacsonyabb GDP-volumen-növekedés és a megemelt hiánycél ellenére is az év végére az adósságszabálynak megfelelően mérséklődhet a nominális GDP jelentős növekedése következtében – olvasható a jelentésben.

A tanács közölte: az államháztartás központi alrendszerének pénzforgalmi hiányát az idei módosított költségvetési törvény 3400,2 milliárd forintban állapította meg. Az első félévi hiány – ennek 85,2 százalékát elérve – 2896,0 milliárd forint lett, majd augusztus végére elérte a 3299 milliárd forintot, az előirányzat 97 százalékát.

Az időarányosnál magasabb hiányhoz hozzájárult a költségvetés bevételi oldalán az áfabevétel tervezettnél alacsonyabb teljesítése a fogyasztás-visszaesés nyomán.

A Magyarország számára elkülönített uniós forrásokhoz való hozzáférés korlátozása szintén a pénzforgalmi hiány növekedésének irányába hat, és a tervezett programok támogatásának költségvetési megelőlegezése ellenére fokozza a gazdasági növekedés bizonytalanságát.

A kiadási oldalon több olyan tétel kifizetése történt meg az és első felében – a 13. havi nyugdíj, az otthonfelújítási támogatások elszámolásának áthúzódása 2023-ra, a téli magas energiafogyasztás utáni rezsitámogatás –, amelyek a második fél évben már nem jelentkeznek, illetve rezsitámogatásra várhatóan kisebb kiadást igényel.

Az előirányzottnál magasabb összegben teljesülnek azonban a kamatkiadások, és – a pótlólagos nyugdíjemelés szükségességére tekintettel – a nyugdíjkiadások, illetve az emeléssel érintett egyéb ellátások.

A tanács megállapította: a hazai és az európai gazdasági helyzetet 2023-ban elsősorban az energiaválság utóhatásai és az elhúzódó orosz–ukrán háború befolyásolják. Ezek a negatív tényezők a magyar gazdaságot földrajzi közelsége és energiapiaci kitettsége következtében különösen erősen érintették a koronavírus-járvány utáni gyors helyreállást követően.

Az év első felében 1,7 százalékkal csökkent a hazai GDP volumene az egy évvel korábbihoz képest.

A tanács véleménye szerint a gazdaság az év második felében visszatér a növekedési pályára, azonban a GDP éves változása nem fogja elérni a költségvetési törvény módosításának elfogadásakor prognosztizált mértéket.

A gazdasági növekedés megtorpanásának fő oka a belső kereslet csökkenése, ami az inflációnak a reálkereseteket csökkentő hatásából és a gazdasági kilátások bizonytalanságából ered. A gazdasági növekedés fenntartható újraindulásának feltétele tehát az infláció tartós csökkentése.

Ugyanakkor a tanács megállapítja, hogy a munkaerőpiac erős: a foglalkoztatottság továbbra is rekordszintű, a munkanélküliségi ráta az egyik legkedvezőbb az EU-ban.

A gazdasági növekedés és a beruházások szempontjából kiemelt fontosságú, hogy Magyarország mihamarabb hozzáférjen a részére elkülönített uniós kohéziós és helyreállítási forráskerethez

– tették hozzá.

A tanács megállapította, hogy az államadósság GDP-arányos mértéke a 2022. év végi 73,9 százalékról az idei első fél év végére 75 százalékra emelkedett a magas pénzforgalmi hiány következtében.

Az év első felére koncentrálódó pénzforgalmi hiány az eredményszemléletű deficitet is jelentősen megemelte: 2023 első fél évében a KSH adatai szerint az ESA-deficit a féléves GDP 6,3 százalékát tette ki.

A második fél évben a hiány növekedése – előreláthatóan – ugyan számottevően alacsonyabb lesz az első félévi mértéknél, de a költségvetési folyamatok ezzel együtt az eredetinél magasabb hiány felé mutatnak.

A KT összegzése szerint valósággá váltak a tanács által a 2023-as költségvetési tervezés véleményezése során jelzett makrogazdasági kockázatok. Ezek következtében az év eltelt időszakában a folyamatok a bevételi oldalon az időarányos céloktól elmaradó teljesítést, a kiadási oldalon pedig jelentős túlteljesítést mutatnak.

A költségvetés egyensúlyának tartós javítása a KT véleménye szerint a jövőben további intézkedéseket tesz szükségessé.

Az új intézkedések kidolgozása során tekintettel kell lenni arra, hogy azok ne okozzák a fogyasztói árak emelkedését, mert az infláció letörése a hosszú távú költségvetési egyensúly fontos feltétele.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.