Legyűrve a koronavírus-járvány miatti visszaesést és egyéb nehézségeket, 2023-ban már 5,6 millió utast szállít a Wizz Air, amely munkavállalói állományát is jelentősen növeli – hangzott el a diszkont-légitársaság sajtóeseményén.
A beszámoló szerint az idei az első olyan év, amelyre már nem vetett árnyat a pandémia, és amelyik igen látványos keresletnövekedéssel járt: a hazai piacvezetőnek számító Wizz Air gépeinek a kihasználtsága 94-95 százalékosra emelkedett vissza, ez megfelel a Covid előtti utolsó időknek.
Nem az a kérdés, hogy eladjuk-e a jegyet, hanem hogy mennyiért
– összegzett Radó András szenior kommunikációs vezető. Mindez a zöldkihívások teljesítésében is segít, mert a magas kihasználtság révén az egy utasra vetített károsanyag-kibocsátás visszaesett a világjárvány előtti szintre, és miként a cég kiemelte, már akkor is jóval alatta maradt a versenytársak értékeinek, a következő évtizedben pedig további 25 százalékos csökkentés a terv.
A közelmúltat elemezve 2022-t rendkívül nehéznek minősítették, mivel a Wizz Air sem állt teljesen készen a hirtelen visszapattanó keresletre, 2023 azonban már sokkal szebb képet fest.
Kitértek például arra, hogy 60 százalékkal kevesebb a járattörlés, amelyeknek egyébként a legtöbb esetben külső okuk van, hiszen 30:30:15 százalékos az arány
Az idei nyarat nehezítő tényezők között említették még az ellátási lánc problémáit, például hogy lassan érkezik repülőgép-alkatrész, ami miatt a karbantartási munkálatok sokkal tovább tarthatnak, továbbá a sztrájkokat. Extrém példaként hangzott el, hogy London Gatwick repülőtere konkrét járattörlésekre kérte a társaságokat, mert hiába rendeltek be mindenkit, így sem volt kellő légi irányító, aki ki tudta volna szolgálni az igényeket.
Ugyanakkor a statisztika szerint a jogszabályban előírt 30 helyett az esetek 90 százalékában öt napon belül rendeződnek a panaszos esetek – az utóbbihoz nyújt segítséget, hogy a WizzAir is nagyban automatizál, de nem lehet mindent, ezért az állomány folyamatosan növekszik.
Idén májusban ünnepli majd 20. születésnapját a cég, és jövő júniusban az első járatot, amely annak idején Londonba tartott. A történelmi áttekintés szerint az egykori ezerfős munkavállalói létszám azóta nyolcezerre nőtt – ez nagyjából a duplája a Covid előtti mennyiségnek –, ennek túlnyomó része személyzet, mivel az irodai háttérmunkákat 350-en végzik. Csak idén háromezer új dolgozót vesznek fel, habár ebben közrejátszik a fluktuációs hatás is, amelynek a mértéke azonban nem publikus.
Azzal ellenben büszkélkedett a Wizz Air, hogy a kezdeti 15 repülővel szemben ma már kétszáz körüli a gépparkja, amely évente harminc-negyven új példánnyal bővül,
ugyanakkor tíz-tizenkét éves használat után vissza is adogatnak gépeket a lízingcégnek. Összességében 4,2 év azt átlagéletkora a gépeknek, ez szintén alacsonyabb a piaci átlagnál.
Az utazási szokásokra és trendekre áttérve elhangzott, hogy a foglalások jellemzően 80-ról 100 nappal az utazás előttre kerültek át, ezt annak tudják be, hogy az utasok már nem tartanak váratlan eseményektől és-vagy hatósági egészségügyi korlátozástól. A legnépszerűbb gyermekkel utazós helyszín Olasz-, Spanyol-, Német- és Törökország. A magyar ügyfelek dobogós helyen vannak a priority-jegyvásárlásban, és a legtöbben 20 kilós bőröndlehetőséget választanak.
A desztinációs és menetrend-bejelentésekre már a klímaváltozás is hatással van, mivel Alghero, Antalya, Burgasz, Iráklion, Korfu, Mallorca, Rodosz és Zákinthosz a korábbi, szeptember közepi zárás helyett ezúttal október végéig repülhető, miután kitolódott a meleg és napfényes időszak. Érdekes módon a naptári évben nemcsak tovább tartó, hanem korábban is kezdődő meleg időszaknak az előszezonra még kevéssé van hatása, ennek az lehet az oka, hogy
a tanév végét mindenki megvárja, ugyanakkor ősszel, az iskolába és munkába visszaesve hamarabb támad igény az ismételt utazásra.
Az úgynevezett VFR (visiting friends and relatives, azaz barát- és rokonlátogató), néhány napos kiruccanások tekintetében amúgy is erős a cég, amely azt is észlelte Kelet-Európában, hogy létrejött egy több pénzzel és szabadidővel rendelkező középréteg, amely kedveli és használja is az új nyaralós úti célokat.
Idevág, hogy októbertől Edinburgh helyett Glasgow a skóciai desztináció, folyó hótól lehet repülni Koppenhágába, Kairóba és Sarm es-Sejkbe is Budapestről, decembertől pedig már Debrecenből is elérhető Róma.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.