BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem a luxusra: ékszerek helyett az emberek inkább utazásra és élelmiszerre költenek

Veszítettek értékükből a nyers gyémántok – a csiszolatlan kövek –, mivel a koronavírus-járvány után az emberek nagy része a karanténok alatt elhalasztott fogyasztások miatt felgyűlt pénzt nem luxuscikkekre, hanem inkább élelmiszerre és utazásokra költi.

Az elmúlt egy évben – a Zimnisky Global Rough Diamond Index szerint – idén szeptember utolsó napjaiban estek a mélypontra a csiszolatlan gyémánt árak a nemzetközi piacokon, így Magyarországon is. Iparági elemzők az legdrágább ékszerekhez használatos természetes kövek értékvesztését az ékszerboltok forgalmának visszaesésével magyarázzák – írja a CNN.

Workers check, cut and polish diamonds at a Diamond cutting and polishing company during the tour by Ghanian President John Dramani Mahama in Gaborone, on March 11, 2015. AFP PHOTO/MONIRUL BHUIYAN (Photo by Monirul Bhuiyan / AFP)
Szeptember utolsó napjaiban estek a mélypontra a csiszolatlan gyémántárak a nemzetközi piacokon.
Fotó: Monirul Bhuiyan / AFP

„Mivel a fogyasztók a járvány idején kevesebb pénzt költöttek étkezésre és utazásra, több maradt tartós fogyasztási cikkek, így például ékszerek vásárlására” – jegyezte meg Paul Zimnisky, globális gyémántelemző.

A pandémia zavarta meg a piacot

Ahogy enyhült a pandémia, a csiszolatlan gyémánt ára igazodott ahhoz a folyamathoz, amelynek során a fogyasztók egyre inkább a szolgáltatásokat választották az ékszerek helyett. A közvélemény-kutatások szerint az emberek étkeznek, utaznak, és inkább élményekre költenek, mint luxuscikkekre. A briliáns ékszerek iránti vásárlói kereslet befolyásolja a nyers gyémánt árakat és bizonyos mértékig a kiskereskedelmi árakat is. 

A kiskereskedők pedig több száz millió dolláros reklámköltségeket áldoznak arra, hogy feljebb tornásszák a fogyasztói keresletet.

„A gyémántok a tipikus tartós fogyasztási cikkek piacát példázzák” – mondta a cnn.comnak Edahn Golan független gyémántelemző.

FRANCE. ALPES-MARITIMES (06) CANNES. L'HEURE DU ROSE AT THE END OF THE PONTOON OF THE HOTEL MARTINEZ (FAMOUS LUXURY HOTEL ON THE CROISETTE) (Photo by Antoine LORGNIER / ONLY FRANCE / Only France via AFP)
Gyémánt helyett mostanában világszerte szívesebben költenek az emberek a szórakozásra, például nagyszabású utazásokra. 
Fotó: Antoine Lorgnier / ONLY FRANCE / AFP

A zuhanó árak – két pozitív értelemben vett rekordév után – különösen kellemetlen meglepetést hoztak a nyers gyémánt értékesítésben. 2021-ben és 2022-ben a természetes gyémánt ékszerek iránti kereslet ugyanis – éppen ellentétesen – történelmi csúcson volt. „Volt egy parabolikus lépés felfelé, és most van egy korrekció a másik oldalon” – fogalmazott Zimnisky.

Az ékszerek nem lesznek olcsóbbak

A nyers gyémánt árának csökkenése azonban nem jelenti azt, hogy a vásárlók olcsóbb árakat jelző cédulákat látnak majd a boltokban. A kiskereskedők jellemzően nem igazítják rövid távon a bolti áraikat a nyersgyémánt-piachoz, függetlenül attól, hogy a termékek olcsóbbak vagy drágulnak a háttérben. Golan szerint a kiskereskedők árat határoznak meg, és hevesen védik a bruttó árrését. 

Annak ellenére, hogy a nyers gyémánt ára csökken, az egykarátos kerek gyémánt bolti vásárlása jelenleg átlagosan 3 százalékkal drágább, mint 2020 januárjában

– jegyezte meg. Majd hozzátette: „Rövid távon, ha a nagykereskedelmi árak esnek, egyes ékszerészek megpróbálják kihasználni a lehetőséget, hogy nagyobb árrést szerezzenek” – utalt rá Paul Zimnisky.

Man,Jeweller,Examines,Polished,Diamond,Through,Magnifier.,Buyer,Checking,Diamond.
A szakértő a 2021-es és 2022-es csúcshoz képest idén a piac felpuhulását vetíti előre.
Fotó: Shutterstock

A téli ünnepek idején megugrik a kiskereskedelmi forgalom

Iparági elemzők arra számítanak, hogy a téli ünnepek alatt és 2024 elején ugrásszerű lesz a kiskereskedelmi forgalom növekedése. 

A téli hónapok az eljegyzési szezon csúcspontjai, a karácsony és a Valentin-nap pedig jövedelmező ünnepek az ékszergyártó cégek számára. „Bár ez a folyamat a nyers gyémánt árának kismértékű megugrásához vezethet, összességében az eladások évről évre csökkennek majd az ünnepi szezonban” – jósolja David Johnson, a De Beers, a világ legnagyobb gyémánttermelő vállalatcsoportjának szóvivője.

Zimnisky a 2021-es és 2022-es csúcshoz képest idén a piac felpuhulását vetíti előre, szerinte az Egyesült Államok gazdasági mutatói biztatók. „A tőzsde viszonylag jól teljesít, a foglalkoztatás pedig erős” – fogalmazott, megnyitva az utat a nyers gyémánt árának fokozatos fellendülése előtt 2024-ben.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.