BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Továbbra is húzzák a nadrágszíjat a magyarok

Az alkoholon és az állateledelen viszont jóval kevesebben spórolnak az átlagnál.

Továbbra is a magyarok reagálnak a legérzékenyebben a gazdasági helyzet romlására a régiós országok közül – derült ki a Publicis Groupe felméréséből. A Lengyelországra, Szlovákiára, Csehországra és Magyarországra kiterjedő, negyedévente ismétlődő kutatás azt vizsgálta, hogyan változnak az emberek fogyasztási szokásai a nehezedő gazdasági körülmények hatására. A felmérés kimutatta, hogy ugyan a régiós országokban már jelentős javulás érzékelhető, a pozitív fordulat itthon még várat magára.

20210401 Budaörs Tesco  Húsvét bevásárlás  vásárlásFotó: Vémi Zoltán  VZ  Világgazdaság  VG  A képen: bevásárlókocsi  húspult 20210401 Budaörs 
Tesco  
Húsvét 
bevásárlás  vásárlás

Fotó: Vémi Zoltán  VZ  Világgazdaság  VG  

A képen: bevásárlókocsi  húspult
Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

 

Megérkeztünk a költekezés visszafogásának mélypontjára

A felmérés előző időszakához, 2023 tavaszához (41 százalék) képest nem romlott tovább azok aránya, akik minden fogyasztási kategóriában szükségét érezték a költéseik visszafogásának, de továbbra is a magyarok 37 százaléka mondja, hogy mindenen spórol, amin csak teheti. E tekintetben még mindig az első helyen állunk a régióban, ahol – Lengyelország kivételével – a régió országaiban ebben a negyedévben már jelentős javulás tapasztalható. Ha összehasonlítjuk ezt az adatot az első, 2022 első negyedévében mért adatokkal, akkor láthatjuk, hogy a háború kitörésekor, az inflációs mutatók felszálló időszakában jelentősen kevesebben spóroltak, mint most (22 százalék).

A kutatás szerint a nők 42, míg a férfiak 31 százalékának esett vissza a vásárlási kedve. Ennek egyik oka lehet, hogy Magyarországon általában bevallottan a nők kezelik a család mindennapi kiadásait.

A nagy visszatérők: a divatcikkek és az alkohol

A kereskedelmi szereplők folyamatosan vizsgálják azokat a kategóriákat, amelyek ellenállóbbak a gazdasági válságok hatásaival szemben. Sokan a magasabb jövedelmű célközönség vásárlóereje miatt a luxustermékeket sorolják elsőként ide, azonban a Publicis Groupe kutatása szerint két általános kategóriában is észlelhető jelentős visszarendeződés a költekezésben a korábbi – a költekezési pesszimizmus csúcsát jelentő – negyedévhez képest. A csökkenés mértéke az alkoholnál 29-ről 22 százalékra, a divatcikknél pedig 20-ról 15-re változott. 

Az alkohol kategória különösen kiemelkedő, mivel a magyarok nem terveznek lemondani róla a jövőben sem: 30-ról 19 százalékra csökkent azok aránya, akik biztosan tervezik az alkoholra fordított kiadások csökkentését vagy alacsonyan tartását. 

Ugyanezt a százalékos adatot hozta ki a felmérés az első elvégzett, 2022. februári mintavételkor is. A tendencia hasonló az alapvető élelmiszereknél is, amelyeknél az emberek igyekeznek visszatérni a korábban megszokott márkákhoz és minőséghez.

Akármilyen nehéz is a helyzet, a magyarok kevésbé spórolnak, ha a házi kedvenceikről van szó: csupán a megkérdezettek 14 százaléka mondta, hogy kevesebbet tervez költeni állateledelre.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.