A Használtautó.hu és a GKID közösen készített kutatása átfogó képet rajzolt a hazai autóhasználati szokásokról, illetve az autóvásárlási és -eladási preferenciákról. A GKID (korábbi nevükön GKI Digital) a gazdaság számos területét lefedő piackutatásokra és stratégiai tanácsadásra szakosodott vállalat.
A felmérés szerint 2023 első 8 hónapjában év/év alapon Magyarországon csökkent az új autó forgalomba helyezés, miközben az uniós országok többségében rendre két szám jegyű növekedést lehetett tapasztalni. A magyar újautó-piac ez idáig az európai trendekkel ellentétesen mozgott: a tavaly őszi energiaválság, az autóárak drágulása, valamint a hitelkamatok emelkedése miatt 2023 első 8 hónapjában a 2022-es szintnél is alacsonyabb kereslet jellemezte, amit a használtautó-piac se tudott érdemben kompenzálni a kereslethez képest kisebb, külföldről behozott járműállomány miatt.
Madar Norbert, a GKID vezető tanácsadója kiemelte:
A megkérdezettek 64 százaléka olyan háztartásban él, amely rendelkezik gépjárművel. Ezen háztartások 39 százalékában 1 db gépkocsi található.
Míg a háztartások 21 százalékában 2, míg 4 százalékában 3 jármű van. Az autótulajdonosok 51 százaléka 16 éves, vagy annál is régebbi gyártású autót használ.
Így a gépjárművek átlagos kora Magyarországon 14,5 évre tehető.
A jelenlegi gépkocsijukat a megkérdezettek 65 százaléka belföldön és használtan vásárolta, és 22 százalékuk vette újonnan, egyúttal 37 százalékuknál a legjellemzőbb vételár 1–3 millió forint között volt. A saját autóval rendelkezők leginkább benzines gépjárművet használnak (a megkérdezettek 70 százaléka), dízelt feleannyian (35 százalék), a hibrid hajtásúak aránya pedig jelenleg 6 százalékra tehető.
A közlekedési alternatívák közül legtöbben (a megkérdezettet 40 százaléka) tömegközlekedésre váltanának, de a válaszadók a rövidebb távokat akár gyalog (35 százalékuk) vagy kerékpárral (26 százalék) is szívesen megtennék.
A legfőbb tényezők közül leginkább a magas infláció (36 százalék válaszolta ezt), a magas üzemanyagárak (a válaszadók 33 százaléka szerint), valamint az autó fenntartási költségeinek növekedése befolyásolhatja az autóvásárlási és -eladási terveket (30 százalékuk mondta ezt). A gépjárművek karbantartására eközben Magyarországon éves szinten jellemzően 50–250 ezer forintot költenek, de a tulajdonosok többsége a megfelelő gumiabroncsok használatára és a közlekedésbiztonságra is odafigyel.
A megkérdezettek 10 százaléka tervez egy éven belül gépkocsit vásárolni. A vásárlást tervezők nagy része (34 százalék mondta ezt) az 1–3 millió forintos árkategóriában keres autót, míg az átlagos vételár várhatóan 3,8 millió forint körül alakul. A legnagyobb értékben a 60 év felettiek és a budapestiek fognak gépjárművet venni. Az autóvásárlási hajlandóság jelenleg leginkább a 18–29 éves korosztályra jellemző.
Az 1 és 3 millió forint közötti árkategóriában az adatok szerint az Opel Astra, a Volkswagen Golf és Passat, a Ford Focus, valamint a Skoda Octavia modellekből érhető el a legnagyobb, átlagban 13–16 éves kínálat
– mondta Szeder Attila, a Használtautó.hu szakértője.
Az autóval rendelkezők 82 százaléka minimum 5 évet vár a gépjármű cseréjével, a 41 százalékuk 5-10 évente váltja le aktuálisan használt gépjárművét. A jelenleg a saját autóval rendelkezők 13 százaléka tervezi, hogy a közeljövőben eladja gépkocsiját. Közel 80 százalékuk 3 millió forint, vagy az alatti értékű gépjárművet szeretne eladni.
„Ha az országos mintát nézzük, a gépjárművek átlagos eladási ára várhatóan 2,3 millió forint körül alakul majd. Legnagyobb értékben, 2,7 millió forintban a 30–39 évesek és a vármegyei jogú városokban élők fognak gépjárművet eladni. A válaszadók minden esetben magasabb összegért szeretnének autót vásárolni, mint amennyiért az eladást tervezik” – tette hozzá Szeder Attila.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.