BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre optimistábbak a cégek: javult a vállalatok konjunktúraérzete novemberben

A Századvég Konjunktúrakutató Zrt. 2023. novemberi felmérése szerint a lakosság konjunktúraérzete nem változott, a vállalkozások konjunktúraérzete viszont jelentősen javult. A konjunktúraindex negatív tartományban tartózkodását még mindig az orosz–ukrán háború, a csökkenő, de továbbra is magasabb inflációs környezet és a gazdasági szankciók által okozott bizonytalanság határozta meg.

A lakossági konjunktúraindex három alindexe romlott, egy pedig javult az előző havi értékéhez képest, és összességében az index minimális mértékben romlott az októberi értékével összevetve. A legkedvezőbb továbbra is a foglalkoztatási helyzet megítélése, amelynek értéke az előző havi 0,4-ről mínusz 1-re változott.

It,Is,A,Warehouse,Of,A,Large-scale,Shopping,Center
A vállalatok a legnegatívabban a termékeik elmúlt egy évre vonatkozó áralakulását ítélték meg.
Fotó: Shutterstock

A háztartások a legnegatívabban az inflációs folyamatokat ítélik meg, ez a mutató 0,1 százalékponttal romlott az októberi értékéhez képest, hiszen mínusz 85,8-ről mínusz 85,9-re csökkent. A gazdasági környezet megítélése az előző havi mínusz 26,9 pontos értékről mínusz 25-re javult, míg az anyagi helyzeté mínusz 17,1-ről mínusz 17,3-re romlott.

A legnagyobb pozitív elmozdulásnak az tekinthető a lakossági konjunktúrakutatásban, hogy a megkérdezettek szerint jobb irányba mennek a dolgok, mint az előző hónapban. Arra a kérdésre ugyanis, hogy „Összességében Ön szerint ma Magyarországon inkább jó vagy inkább rossz irányba mennek a dolgok?”, 4,4 százalékponttal kevesebben (30,1 százalék) mondták azt, hogy határozottan rossz irányba, továbbá 2,4 százalékponttal kevesebben (20 százalék), hogy inkább rossz irányba, mint egy hónappal ezelőtt.

Novemberben a legnagyobb negatív irányú elmozdulás a lakosság esetében a munkahely elvesztését követő újbóli elhelyezkedés időtartamát illetően alakult ki.

Az azonnali elhelyezkedés kategóriát az októberi 22,6 százalék után, novemberben 21,5 százalék jelölte meg. A 3 hónapon belüli elhelyezkedés kategóriát 37,3 százalék után ezúttal 32,6 százalék prognosztizálta. Ugyanakkor az új munkahely 3–6 hónap alatti megtalálását a megkérdezettek közül a korábbi 17,2 százaléknál 4,2 százalékponttal többen, 21,4 százalékan jelölték meg. 6 hónap és 1 év közötti idő alatt 0,7 százalékpontos növekedéssel 7,8 százalék tervez új munkahelyet találni, míg 1 évnél hosszabb elhelyezkedési idővel szintén 7,8 százalék számol.

Azt lehet mondani tehát, hogy az átlagos tervezett elhelyezkedési idő 3,4 hónapról 3,9 hónapra hosszabbodott.

Újra növekedést jelez a magyar konjunktúramutató

A szeptemberi zsugorodást követően ismét pozitív tartományba került a magyar BMI-index.

A vállalati felmérés esetében mind a négy alindex értéke kedvezőbbé vált. A gazdasági környezet mutatója jelentősebben, az előző havi mínusz 28,0-ről mínusz 23,7-re, az üzleti környezet mutatója mínusz 25,1-ről mínusz 21,5-re, az iparági környezeté pedig mínusz 9,4-ről mínusz 6,9-re nőtt, a termelési környezeté enyhébben, mínusz 10,7-ről mínusz 8,2-re javult.

A vállalatok a legnegatívabban a termékeik elmúlt egy évre vonatkozó áralakulását ítélték meg.

A megkérdezett vállalatvezetők válaszai alapján ugyanis egy egyértelmű kismértékű árcsökkenést mutat októberről novemberre a felmérés. Az októberi után egyfelől 0,6 százalékponttal kevesebben mondták azt, hogy 7 százalék feletti termékárnövelést hajtottak végre, míg 1,1 százalékponttal többen nyilatkoztak 1 százaléknál kisebb termékáremelésről.

A kérdés elemzését folytatva megállapíthatjuk, hogy a vállalati termékárnövelés átlagos csökkenése az inflációt kedvező irányba tereli. A leginkább pozitív irányú változás a vállalatoknál novemberben a fejlesztésekhez szükséges források előteremtését illetően alakult ki.

Többen mondták ugyanis azt, hogy nem jelent nehézséget, ebből (4,3 százalékponttal többen) 20,7 százalékuk, hogy egyáltalán nem, míg (1,4 százalékponttal többen) 26,6 százalékuk szerint inkább nem jelent nehézséget a fejlesztéshez szükséges források előteremtése a vállalatok számára.

Az inkább nehézséget jelent kategóriát a megkérdezett vállalatok 28,6 százaléka (0,1 százalékponttal kevesebben), míg teljes mértékben nehézséget jelent kategóriát a megkérdezetettek 19,5 százaléka (4,1 százalékkal többen) jelölte meg.

Hosszú hónapokig még elkerülhetik a boltokat a magyarok, de a karácsony talán már szép lehet

A reálbérek ismételt növekedése ellenére továbbra is óvatosság lesz a jellemző a lakosság körében a következő hónapokban. Az elemzők karácsonyra várják a fordulatot, amikortól ismét bátrabban költekezhetünk, és talán már a tartós fogyasztási cikkek iránti kereslet is erősödhet.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.