Ahogy arról már többször írtunk, az elmúlt két hónapban a magyar állam tudatosan készítette elő a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér visszaállamosítását:
Most az is kiderült, mennyi pénzt folyt be ezekből a tranzakciókból.
A Gazdaságfejlesztési Minisztérium lapunknak eljuttatott közleményében tudatta, hogy a Budapest Airport visszavásárlása érdekében sikeres vagyonértékesítéseket hajtott végre a kormány.
„Az elmúlt időszakban a magyar állam 100 százalékos tulajdonában álló Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt. sikeresen értékesítette az Erste Bank Hungary Zrt.-ben és a Yettel Magyarországban meglévő tulajdonrészét, valamint a hazai VIG-társaságokban meglévő részesedésének döntő részét (az állam 45 százalékos tulajdonrészét 10 százalékosra csökkentette).”
Kiemelték:
a három ügylet pénzügyi zárása jelentős, összesen több mint 700 millió eurós (mintegy 270 milliárd forint) bevételt eredményezett az állam számára, amelyet a budapesti repülőtér visszavásárlásának finanszírozására fordít.
A GFM megerősítette, hogy mindemellett folyamatban van a Magyar Posta Életbiztosító Zrt.-ben és a Magyar Posta Biztosító Zrt.-ben meglévő 66,9 százalékos állami tulajdonrész értékesítését célzó nyílt, piaci versenyfolyamat, amely menetrend szerint zajlik, szerződéskötésre 2024 tavaszán kerülhet sor.
A minisztérium azt írja, a reptér kiemelkedő stratégiai eszköz, amelyet a Gyurcsány-kormány elherdált.
A tranzakció gazdaságtörténeti jelentőségű, ugyanis a legnagyobb volumenű és legkomplexebb ügylet a rendszerváltás óta.
„A visszavásárlással kapcsolatos tárgyalások ütemezetten, az együttműködés jegyében és megfelelően haladnak a partnerek között, jelenleg már egy olyan fázisban tart, ahol a felek között nagyon közel a végleges megállapodás.”
Két éve, 2021-ben már volt egy felvásárlási kísérlet, akkor a ferihegyi repülőteret 4,4 milliárd euróra értékelték. Szeptemberben a Bloomberg arról cikkezett, hogy 4 milliárd eurós lehet a mostani ügylet, ami mai árfolyamon számolva 1524 milliárd forint. Az is ismert, hogy az állam többségi tulajdonos kíván lenni, 51 százalékos tulajdoni hányaddal, míg a francia Vinci SA 49 százalékos kisebbségi tulajdonossá és szakmai üzemeltetővé is válhat az egyesség részeként.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.