Ha abból indulunk ki, hogy 15 ezer forintos határig bárki azonosítás nélkül kiegyenlítheti a vásárolt árucikk ellenértékét a bankkártyás érintéssel, a felhasználó jogosan kezdhet aggódni, hogy akkor miként működik ez a mobiltelefon esetében? A megoldás népszerű, de nagy a valószínűsége, hogy sokan még az aggódásig sem jutnak el, csak használják bátran az új módszert, hiszen praktikus és gyors.
„A mobiltelefonban nemhogy 15 ezer forintot, de egyetlen forintot sem lehet elkölteni képernyőfeloldás, azaz azonosítás nélkül – fejtette ki érdeklődésünkre Gergely Péter, a Biztos Döntés pénzügyi szakértője. – A plasztik bankkártyánál is van olyan szabály, hogy bizonyos vásárlásonként, vagy 45 ezer forintos összesített érintéses limitet elérve ismételt azonosítás szükséges a 15 ezer forint alatti tranzakciónál is. Nem lehet tehát a mobillal sem korlátlanul költeni.”
Ennek alapján nyugodtan kijelenthető, hogy az, aki a mobiltelefonjába digitalizálja a bankkártyáját és utána Apple Pay-jel költ, az egyáltalán nincs kisebb biztonságban, mintha a plasztikot használná.
Sőt, ez még előnyösebb is lehet, hiszen a MagNet Bank például adományozási kampányt is kapcsolt az Apple Pay-hez. Az a félelem tehát, hogy a mobiltelefon elvesztésével a digitális pénztárcában tárolt bankkártyákon lévő pénzünk is veszélybe kerül, teljesen alaptalan.
„Míg korábban a bankkártyaterminálokkal és az ATM-ekkel trükköztek a bankkártya csalók, ez mára átterelődött az online térbe. Egyrészt a csalók számára ez egy kényelmes lehetőség arra, hogy elrejtsék személyazonosságukat, hiszen nem kell személyesen sehol sem megjelenniük, ahol a kamerák elé kerülhetnek. Másrészt az Európai Unión belül a visszaéléseknek leáldozott a csipes fizetés elterjedése óta, amit már nem tudnak hamisítani a csalók” – mutatott rá Gergely Péter.
Ugyanakkor folytatta: „Legfeljebb úgy, hogy idehaza megszerzik a mágnescsíkon tárolt adatokat, majd az Európai Unión kívül, ahol még gyakori a mágnescsík használata, visszaélnek vele. Ez ellen az úgynevezett geokontroll-beállításokkal lehet védekezni, amellyel kizárjuk az Európai Unión kívüli használatot. Ilyen lehetőség azonban idehaza még csak a CIB és OTP Banknál van a mobilapplikációkban, ám elérhető ugyanez például a litván Revolut Banknál is.”
Gergely Péter szerint egyértelműen biztonságosabb helyen van a bankkártya a mobiltelefonban, mint a pénztárcában. Nem csak a már említett képernyőzár miatt, hanem azért is, mert a banki kommunikációban már nem utaznak érzékeny adatok a hálózaton, hanem ezeket úgynevezett tokenek helyettesítik.
A tokenek olyasmik, mint egy könyvjelző, tehát utalnak a valódi kártya adataira, de önmagában egy token adatsorából nem lehet visszafejteni a bankkártya adatait.
Amikor mobiltelefonba digitalizáljuk a bankkártyát, ott is csak token tárolódik róla, ezáltal teljesen biztonságosnak mondható a használatuk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.