A MÁV-Start idén májusban tette elérhetővé az úgynevezett grafikus helyfoglalási rendszerét, amely a vasúti kocsik ülőhely-elrendezését mutató, sematikus ábrák segítségével teszi lehetővé az utasok számára a megfelelő ülőhely kiválasztását és lefoglalását az Elvira menetrendi tervező és jegyváltási felületen – emlékeztet közleményében a vasúttársaság. Hozzátették, kezdetben kizárólag csak balatoni InterCityk és expressz-, valamint a Győrön át közlekedő soproni és szombathelyi IC-vonatok esetében volt igénybe vehető a szolgáltatás, mostanra azonban már az összes belföldi InterCity, expresszvonat, valamint a nemzetközi InterCityk, EuroCityk, EuroNight-járatok jelentős többsége is bekerült a grafikus helyfoglalási rendszerbe.
Az utóbbi azt jelenti, hogy az adott vonatra úgy lehet mostantól ülőhelyet foglalni, mintha a moziban vagy a színházban választanánk magunknak széket. Azt írják, hogy nyár eleje óta már
több mint félmillióan vették igénybe az új szolgáltatást,
de a bővüléssel még kedveltebbé és népszerűbbé válhat.
A MÁV-Start helybiztosítási rendszeréből május elseje óta több mint 11 millió helyet foglaltak. Kiemelték: eddig több mint 70 kocsitípus rajzát készíttették el, amelyek lefedik a belföldi és nemzetközi forgalomban helyfoglalással közlekedő, ülőhelyes kocsik állományát. Az éjszakai vonatok esetében az ülőhelyes kocsikban áll rendelkezésre a grafikus helyválasztási lehetőség, fekvő- vagy hálóhelyesek esetén azonban nem lehetséges – közölték.
Eddig az utasok a jegyértékesítési rendszerre bízva automatikus helyválasztással, vagy például
A fejlesztés révén már csak néhány kötöttség maradt az ülőhelyválasztást illetően, például nem foglalhatók le a lehajtható ülések, a kerekesszékes hely (azt helytulajdonság alapján foglalhatják a kerekesszékes utasok, illetve kísérőjük), a kerékpárok számára a kampó nem választható, csak a hozzá tartozó, közelben lévő ülőhely.
A kocsi magas telítettségi szintje fölött a vasúttársaság nem engedélyezi a kocsiábrán történő választást, mivel így biztosítható, hogy minél többen tudjanak az adott vonattal elutazni.
Mindeközben étkezőkocsiba, helyszámmal nem rendelkező kocsikba, illetve fekvő- és hálókocsikba nem lesz elérhető a szolgáltatás a tervek szerint. Egy tranzakció során maximum hat utas számára lehet helyet foglalni, de újabb jegyvásárlási folyamattal további utasoknak is megváltható így a szabadon választott helyjegy.
Prémiumosztályra történő helyfoglaláshoz az ajánlatok keresésénél előzetesen be kell állítani a Prémium ajánlat szűrőt, és az ennek megfelelő „1+” osztályú ajánlat kiválasztása esetén a helyfoglalás is sikeres lesz a prémium kategóriában. A MÁV-Start jegyértékesítő rendszerében a díjmentes utazásra (többek között a 6 év alatti vagy 65 év feletti utas) való jogosultságot az utasok kedvezményeinél lehet kiválasztani. A kedvezmény beállítását követően a helyfoglalási lehetőségek a kedvezménytől függetlenül állnak rendelkezésre, így adott esetben a grafikus választás is elérhető.
Ha műszaki hiba miatt nem közlekedik az a kocsi, amelyikbe az utas helyet foglalt, akkor előfordul, hogy másik típusú kocsival vagy akár pótlás nélkül jár a vonat. Ilyenkor a helyfoglalás módjától függetlenül a korábban lefoglalt helyeket a rendszer átteszi a pótlásra kijelölt kocsiba. Ha az eredetileg foglalt helyszám nem található a vonatban, az utasok elhelyezéséhez a jegyvizsgáló nyújt majd segítséget.
MÁV-Volán-kivonulás a fővárosból: Lázár János elmondta, min múlik, hogy megmaradjon a Budapest-bérletAz építési és közlekedési miniszter most először beszélt arról, hogy mi lesz a jövője a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozásának. Megerősítette, hogy napirenden van a kérdés, de úgy tűnik, még nincs döntés. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.