Bő egy éve indított piacelemzést a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) annak részletes feltárására, hogy az élelmiszerek, a ruházati termékek, a vegyipari termékek és a kozmetikumok körében milyen környezetvédelmi (zöld) állításokat alkalmaznak a vállalkozások.
A vizsgálattal a nemzeti versenyhatóságnak kettős célja volt. Egyrészt, felmérni, hogy milyen mértékben befolyásolják ezen zöldállítások a fogyasztók vásárlási szándékait. Másrészt, hogy mennyire elterjedtek ezek az üzenetek a különböző kommunikációs csatornákban, és a vállalkozások hogyan igazolják őket.
„Sok piaci szereplő márkaépítésre használja, miközben a fogyasztók jelentős része nem érti a zavaros zöldüzeneteket” – állítja kutatása alapján a versenyhivatal. A környezeti fenntarthatósággal kapcsolatos üzenetek a reklámokban kevésbé gyakoriak, leginkább a honlapokon, illetve a termékek csomagolásain jelennek meg. A reklámokban megjelenő állítások nagy része a termékek csomagolóanyagához kapcsolódik, pedig környezeti terhelésük döntő részét jellemzően nem a csomagolás okozza.
A kutatás arra is rávilágít, hogy
a zöldállítások körében a fenntartható márkaarculat építése nagy hangsúlyt kap: sok volt az imázshirdetés, a fenntartható tartalommal kiadott reklámok mintegy 40 százaléka kizárólag a környezettudatos márkakép építésére fókuszált.
Az átfogó piacelemzés részeként a versenyhatóság 2023 elején 60 hazai weboldal kommunikációját tekintette át egy átfogó gyorsellenőrzés keretében. Az elemzés során a GVH szakértői feltárták, hogy a hazai vállalkozások nagyon széles értelmezésekkel és nem rendszerezett módon kommunikálnak a fenntarthatósággal kapcsolatban. „Számos vállalkozás úgynevezett bizalmi jegyekkel, logókkal támasztja alá a zöldműködését, ugyanakkor nem mindig azonosítható (vagy magyarul nem elérhető) a fogyasztók számára a mögöttük álló tanúsító szervezet vagy szempontrendszer0” – hangsúlyozza a GVH közleményében.
A piacelemzés keretében végzett kutatások eredményeként, illetve a nemzetközi tapasztalatok szerint a GVH több javaslatot is megfogalmazott. Ezek egy része a piaci szereplőknek szól, a többi a jogalkotó számára nyújt tanácsokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.