A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) kutatásai szerint a tőkét terhelő adók a legkárosabbak a gazdasági növekedésre nézve, és a munkát terhelő adók torzítják leginkább a gazdasági döntéseket. A fogyasztási adók esetében ugyanakkor ez kevésbé jellemző. A Tax Foundation (adópolitikával foglalkozó vezető amerikai kutatóintézet) 2023-ra vonatkozó úgynevezett nemzetközi adó-versenyképességi indexe alapján közölt listát – immár tizedik éve – Észtország vezeti, második helyen Lettország áll.
A rangsor végén Kolumbia és Olaszország végzett – tette közzé elemzésében az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány. Magyarország a 38 vizsgált ország közül a 11. helyet foglalja el, ami világviszonylatban kedvezőnek számít. A visegrádi országok között egyedül Csehország teljesített jobban (az 5. helyen), ugyanakkor mind Szlovákiát (12. hely), mind Lengyelországot (33. hely) megelőzzük a rangsorban, ahogy több más európai államot is (Ausztriát, Németországot, Svédországot).
Egy gazdaság adórendszere nagymértékben meghatározza az ország nemzetközi teljesítményét. A jól strukturált adórendszer az adófizetők számára könnyen betartható, és elősegítheti a gazdasági fejlődést, miközben elegendő bevételt biztosít a kormány céljainak megvalósításához. Ezzel szemben a rosszul strukturált adórendszerek költségesek lehetnek, torzíthatják a gazdasági döntéshozatalt és árthatnak a gazdaságoknak.
Ennek tükrében feltehetjük a kérdést, hogy létezik-e optimális adópolitika. A nemzetközi szakirodalom szerint igen: a tőkét, a munkát és a fogyasztást terhelő adók megfelelő arányban kialakított elegye.
Az optimális (vagy semleges) adórendszer olyan, amely a lehető legkevesebb gazdasági torzítással igyekszik a legtöbb adóbevételt elérni
– fogalmaz az Oeconomus Alapítvány írása.
A tőkét terhelő adók magas szintje nem szerencsés, mert a vállalkozások az alacsonyabb adókulccsal rendelkező országokat keresik, hogy maximalizálják az adózás utáni megtérülési rátájukat.
Ha egy ország adókulcsa túl magas, az elriaszthatja a befektetéseket, torzítja a megtakarítási, beruházási döntéseket, akadályozza a tőkefelhalmozást, ami lassabb gazdasági növekedéshez vezet. Továbbá növeli az adóelkerülés hajlandóságát is.
Emellett a magas marginális adókulcsok akadályozhatják a hazai beruházásokat. Ugyanakkor a fogyasztásra kivetett adók (Magyarországon az áfa) előnye, hogy nem torzítják a gazdasági szereplők megtakarítási és beruházási döntéseit, illetve általában viszonylag alacsony adminisztrációs költséggel járnak. Hasonlóan kicsi a növekedést torzító hatása az ingatlanvagyonra kivetett adóknak is – sorolja a a szakértői összefoglaló.
Talán nem meglepő, hogy Magyarország kapcsán elsőként azt emeli ki a Tax Foundation, hogy az OECD-országok között a legalacsonyabb a társasági adó kulcsa (9 százalékos, míg az OECD átlagos kombinált társaságiadó-kulcsa 2023-ban 23,6 százalékos volt). Továbbá a magyar adórendszer erősségének tartják az egykulcsos, 15 százalékos személyi jövedelemadót is. Ugyanakkor kritikával illetik a magas, 27 százalékos áfakulcsot, mint az adórendszer hátrányát az (OECD-országok közül a legmagasabb), holott ez segített csökkenteni a munkát terhelő adókat. Továbbá nehezményezik, hogy Magyarország adót vet ki a hagyatékokra, az ingatlanátruházásokra, a pénzügyi tranzakciókra és a banki eszközökre.
Magyarország 2016-ban még a 23. helyen állt az OECD-országok között, míg 2022–2023-ban a 11. helyen végzett.
Mi változott a magyar adórendszerben? – veti fel az elemzés. 2008-ról 2021-re csökkent a munkát terhelő adók súlya és jelentősen nőtt a fogyasztási és forgalmi típusú adók (áfa, jövedéki adók) aránya az adórendszeren belül Magyarországon. Ezzel szemben az EU-ban kismértékben nőtt mindkét adónem súlya.
Magyarországon emellett a munkát terhelő adók csökkentésével, egyszerűsítésével és a könnyebb adóadminisztrációval is ösztönzik a munkavállalást (egykulcsos adórendszer, családi adókedvezmények, szja-bevallás egyszerűsítése).
A munkáltatók, vállalkozások adózása is egyszerűsödött idehaza az elmúlt években, például a szociális hozzájárulási adó és szakképzési hozzájárulás összevonása (egyúttal az adókulcs mérséklése) segítette a vállalkozások adóadminisztrációját, csökkentette költségét. Továbbá a tőkét terhelő adónak a teljes adóbevételen belüli aránya 0,2 százalékról 0,1 százalékra csökkent 2021-re; ami elősegíti a tőke szabad áramlását – fogalmaz a Oeconomus Alapítvány jelentése. Majd külön kiemeli:
Mindezeken felül egyre inkább átveszi a helyét az online ügyintézés, az e-közigazgatás az adózások terén is.
Itt gondolhatunk az online pénztárgéprendszer bevezetésére, az elektronikus áruforgalom-ellenőrző rendszerre (EKÁER) és az online számlázás bevezetésére is. A felsorolt intézkedések hatására az adóbeszedés hatékonysága is javult idehaza.
Adó-versenyképességi index minden évbenA Tax Foundation évente közli az úgynevezett nemzetközi adó-versenyképességi indexét (International Tax Competitiveness Index, röviden ITCI), illetve rangsorát az OECD-országok körében. Annak alapján mérik és rangsorolják az egyes gazdaságok adórendszerét, hogy azok struktúrája mennyire támogatja az adott ország versenyképességét az adósemlegességen és az alacsony adóterheken keresztül. Az ITCI több mint 40 adópolitikai változót vizsgál évről évre. Ezek a változók nemcsak az adókulcsok szintjét mérik, hanem azt is, hogy az adók hogyan épülnek fel. Az index az adott ország társasági adóit, a magánszemélyek jövedelemadóját, a fogyasztási adókat, a vagyonadókat és a nemzetközi szabályozási adókat vizsgálja. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.