„Olyan várost szeretnénk Debrecenből építeni, mint Németországban Hamburg: a régió egyik fővárosát” – jelentette be Lázár János építési és közlekedési miniszter kedd reggel. Hozzátette: ehhez a gyárfejlesztés mellett 700 milliárd forintra van szükség az infrastruktúra fejlesztéséhez, hogy ki tudják szolgálni az üzemek igényeit, hiszen ötvenezer fővel nőhet a közösség mérete.
A Tarifarendszerváltás a helyközi közlekedésben címmel meghirdetett tájékoztatóján elmondta még, hogy 300-350 milliárd forintos fejlesztési csomag érinti a várost.
Érdemben fog megváltozni Közép- és Kelet-Magyarország
– folytatta Lázár János, kiemelve, hogy fejleszteni, szélesíteni kell a környező autóutakat, és akár újabb tramlink-train vasutat kell létesíteni.
A miniszter kiemelte, hogy a politikai és városvezetőknek kiemelt feladata, hogy a népességnövekedés dacára ne romoljon, hanem javuljon az életminőség, ehhez kellenek a fejlesztések. Emlékeztetett, hogy nemcsak Budapest, hanem az összes vidéki nagy város tekintetében is fontos az agglomerációs problémák megoldása.
Lázár János bejelentette, hogy március 1-jétől a vármegye- és országbérleten túl minden egyebet megszüntetnek.
Bevezetnek két egynapos, korlátlan közlekedést garantáló jegyet, ezek a következők:
Átalakítják a kedvezmények rendszerét is: a 65 kedvezményből 22 marad meg, köztük az 50 százalékos kedvezmények. A közalkalmazottak korlátlanul élvezhetnek 50 százalékos kedvezményt, a 14–25 évesek pedig szintén 50 százalékos kedvezményt kapnak, ha nem vesznek vármegye- vagy országbérletet, amely 90 százalékos kedvezménnyel lesz kapható.
Lázár János kijelentette: képben vannak Budapest és agglomerációja közlekedési helyzetével, azaz „nem kívánják szívatni” sem az utasokat, sem a főpolgármestert.
De ha ő elalszik, elbambulja a számlák kifizetését, attól nehéz eltekinteni
– folytatta Lázár János, aki szerint a főváros az egyetlen, amely extra támogatásban részesül. Becslése szerint minden évben 6 milliárd forint képezi vita tárgyát, ugyanakkor a közlekedés árát valakinek ki kell fizetnie. A miniszter szerint „méltányos és fair” ajánlatot tettek, amit a főváros nem fogadott el, ezért tartozik a 2022-es és 2023-as szolgáltatások árával, továbbá nem állapodtak meg arról, hogy 2024-ben milyen feltételek mellett folytathatnák.
„Mi elfogadjuk a Budapest-bérletet a MÁV, a HÉV és a Volánbusz járatain, a főváros pedig fogadja el a vármegye- és országbérleteket” – mondta Lázár János, akinek az ajánlata március 1-jéig él. Később annyival pontosította a kijelentését, hogy mindez a közigazgatási határon belüli utazásokra érvényes, azaz Budapest-bérlettel továbbra sem lehet vidéken utazni.
Megjegyezte, Debrecennek nem tett ilyen csereajánlatot, azaz ezzel is jelzi a kormányzat, értékeli a főváros és agglomerációja kiemelt társadalmi és gazdasági jelentőségét.
Kérdésre válaszolva Lázár János kifejtette, hogy az állam mindössze 1 százalékot, másképpen 440 millió forintot kap a Budapest-bérletekből, ugyanakkor a szolgáltatás 4,7 milliárd forintba kerül,
és a főváros kap még 12 milliárd forintnyi támogatást is.
A Debrecen és Nagyvárad közé tervezett kötöttpályás közlekedési lehetőségről úgy nyilatkozott: ez a román államtól is függ, a magyar kormányzat támogatja az elképzelést.
A Világgazdaság érdeklődésére Lázár János úgy reagált, hogy óriási kihívás a létesülő gyárakba érkező friss munkaerő növekvő terhelése az infrastruktúrára, és nemcsak a fővárosban, hanem főleg a vidéki nagyvárosokban. Ezért a jövőben Debrecenben, Győrben, Kecskeméten, Pécsett is felül kell vizsgálni a közlekedési lehetőségeket.
„A tarifaközösséget tartom a legjobb megoldásnak” – mondta Lázár János, aki az egyéni politikai jövőjére vonatkozó kérdésünkre annyi mondott: ő is „előre megy, nem hátra”.
Hozzátette: Orbán Viktor miniszterelnökkel, egyben a Fidesz elnökével már tavaly egyeztetett a jövőjéről, és sokat fognak még együtt dolgozni, ám hogy milyen formában, az még kérdés.
A sajtótájékoztató másik felszólalója, Papp László, Debrecen polgármestere részletesen kifejtette, hogy stratégiai együttműködés alakult ki a minisztérium és Debrecen között. Ennek keretében a két fél áttekintette a folyó ügyeket, amelyek összességében végül 340 milliárdos fejlesztést indukálnak majd a városban. Főleg infrastrukturális fejlesztésekről van szó, indul például 19 közlekedésfejlesztési projekt 20 milliárd forint értékben.
A polgármester hozzátette: 2030-ra Debrecen 4,5 százalékát adja majd a magyar GDP-nek. Szerinte újra kell gondolni a vidéki nagy városok és az agglomeráció közlekedését, ezért a közösségi közlekedés továbbra is Debrecen városvezetésének fókuszában lesz.
Papp László bejelentette, hogy 2024. április 1-jétől Debrecenben az oktatási és köznevelési intézményekben jogviszonnyal rendelkező 14 éven aluli gyermekek ingyenesen használhatják a közösségi közlekedési eszközöket.
A debreceni városkártyát használják majd a közlekedési kedvezmény érvényesítéséhez, ezért juniorkártyákat kapnak majd az érintett fiatalok, amelyek révén további kedvezményekre is jogosultak lesznek. A közösségi közlekedési kedvezmény az adott tanév végéig, egészen pontosan augusztus 30-ig él majd.
„Bízom benne, hogy ezzel lendületet tudunk adni a közösségi közlekedésnek” – tette hozzá Papp László, aki szerint ennek révén is újra elérhető a koronavírus-járvány előtti szint.
Az egész huzavona azzal kezdődött, hogy még karácsony előtt kiderült, a MÁV és a Volán nem hosszabbította meg Budapesttel azt a szerződést, amelynek alapján a vonatok, a HÉV-ek és a helyközi buszjáratok fővárosi szakaszain elfogadják a BKK jegyeit és bérleteit, amit Karácsony Gergely főpolgármester ingerülten fogadott: „Bravó. Így kell ostobaságból és kicsinyességből kicseszni sok százezer budapesti és környékbeli emberrel.”
Lázár János építési és közlekedési miniszter szerint viszont „nem fair, hogy a vidék támogatja Budapestet, miközben az a leggazdagabb magyar város”.
Ezek után Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár mindkét felet kritikával illette, végül pedig kiderült: elszámolási vita áll a BKK-bérlet megfúrása mögött. Ehhez viszont Nagy Bálint jelenlegi közlekedési államtitkár hozzátette: a vita „nem 1-2 milliárdról szól, hanem elvekről”.
Aztán oldalhajtásként Lázár János a hét végén bejelentette, hogy a következő országgyűlési választáson, 2026-ban nem száll versenybe egyéni mandátumért a választókerületében, miközben a HÉV szentendrei és ráckevei vonalán megritkították a járatokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.