BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Eldőlt a Budapest-bérlet sorsa: „tragédia pedig nincs” – megszólalt a közlekedési államtitkár

Fontos információ derült ki az elmúlt hetekben súlyos viták kereszttüzébe került Budapest-bérletről. Nagyon úgy tűnik, hogy döntés született a kérdésben.

Először nyilvánított véleményt az elmúlt hetek legfontosabb közlekedési kérdésében a közlekedési államtitkár. Nagy Bálint pénteken a közösségi oldalán tett közzé bejegyzést a témában.

közlekedés, Nagy Bálint, államtitkár
Eldőlt a Budapest-bérlet sorsa: „tragédia pedig nincs” – megszólalt a közlekedési államtitkár. Fotó: Halász Gábor / Facebook

Ebben először is arról írt, hogy a Budapest-bérlet körüli vita 

nem 1-2 milliárdról szól, hanem elvekről.

Ez pedig az lenne, hogy főváros közlekedése nem a vidék rovására, hanem csak azzal összhangban fejleszthető. Márpedig szerinte ma nem ez a helyzet.

A budapesti közlekedés működése egy évtizedek óta létező igazságtalanság

Aztán arra hívta fel a figyelmet, hogy a közpénz, ami a Karácsony Gergely vezette önkormányzatnak a közösségi közlekedés jogcímén jár, arányaiban is több, mint amennyit bármely másik magyar település kap. „Karácsony önkormányzata mégis többet kér, akár a vidék rovására is” – fogalmazott.

Ezt követően odaszúrt Vitézy Dávidnak is, akit „Ungár Péter főpolgármester-jelöltjének” nevezett. Nagy Bálint szerint elődje téved, amikor a „hivatalosan még be nem vállalt kampányában” a Budapest-vidék ellentét mesterséges szításaként értékeli a Budapest-bérlet kérdését. A jelenlegi közlekedési államtitkár szerint ugyanis egy évtizedek óta létező igazságtalanság történik, amit kezelni kell. Nem Budapest rovására, de a vidék javára.

Úgy látja, hogy minderre van is lehetőség, ám ehhez változásokra van szükség. Felemlegette, hogy Tarlós István hasonló feltételekkel képes volt működtetni Budapest közlekedését óriásdugók és kifizetetlen számlák nélkül, Karácsony Gergely viszont erre nem képes.

„Ez arra utal, hogy nem a pénz kevés, hanem a gazdálkodás rossz. Mert nem az veszélyezteti a főváros és agglomerációjának közlekedését, aki kecskére nem akar még több káposztát bízni, hanem az, aki csak használná az adóforintokból fenntartott szolgáltatásokat, de fizetni nem hajlandó értük” – utalt mégiscsak a már ismert elszámolási vitára.

Nagy Bálint két utat lát a helyzet rendezésére. Szerinte ha Karácsony Gergely nem képes működtetni azt a rendszert, amelyet Tarlós István még képes volt, akkor abból az következik, hogy 

  • vagy a közlekedési rendszert kell lecserélni,
  • vagy a főpolgármestert.

Az előbbi a közlekedési kormányzat joga és felelőssége, az utóbbi természetesen a budapesti polgároké. 

Eldőlt a Budapest-bérlet jövője, kiderült, mi lesz helyette 

Ezzel azonban még nem ért a végére a mondandójának, ugyanis 

a poszt utolsó bekezdésére hagyta az érdemi információt.

Eddig komoly találgatások folytak arról, hogy ha tényleg kivezetik márciustól a Budapest-bérletet, vajon érkezik-e a helyére valamiféle új termék. A tavasz beköszöntével ugyanis életbe lép az új országos tarifarendszer, ami alapvetően a MÁV és a Volán járatain közlekedőket érinti. De értelemszerűen lehetőséget ad arra is, hogy új alapokra helyezze a Budapest közigazgatási határain belül való közlekedést, ahol sok esetben átfedésben vannak a MÁV-Volán és a BKK által teljesített, illetve megrendelt szolgáltatások.

A közlekedési államtitkár bejegyzéséből nagyon úgy tűnik, hogy ez a várakozás alaptalan volt. Nagy Bálint ugyanis határozottan írt a Budapest-bérlet utáni időkről.

Egy bizonyos: az Építési és Közlekedési Minisztérium a maga részét elvégzi, tragédia pedig nincs, hiszen, ha valaki március 1-je után MÁV-, Volán- vagy HÉV-járművön szeretne utazni, akkor egyszerűen megveheti a vármegye vagy országbérletet, ami tökéletesen működik.

Ezt bátran mondja, hiszen immár 4 milliót vásároltak meg ezekből az utasok. Vagyis megvan a válasz, mi lesz a Budapest-bérlet helyett: vármegyebérlet, amely teljes áron 9450 forintba kerül. Ilyen világosan eddig még senki nem vázolta fel, hogyan lehet majd közlekedni Budapesten márciustól.

Ugyanakkor lezártnak tekinteni az ügyet elhamarkodott lenne, hiszen Lázár János építési és közlekedési miniszter kedden bejelentést tesz az új jegyekről és bérletekről, azaz az új tarifarendszerről. A végső döntés minden bizonnyal akkor fog elhangozni.

Vitézy Dávid nem hagyta szó nélkül a közlekedési államtitkár bejegyzését

Nagy Bálint posztja alatt – már csak a megszólítás okán is – Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár is reagált a fejleményekre. Hozzászólásában kemény hangot ütött meg. Úgy vélekedett, hogy utóda „teljes tájékozatlanságáról és példátlan Budapest-ellenességéről adott tanúbizonyságot”. A főváros közlekedése ugyanis nem a vidék rovására fejlődik, ez az alapállítás tévedés, illetve a fordítottja igaz: ha valami történt, az a vidék fejlesztése Budapest rovására.

Szerinte a posztból csak a lényeg nem derül ki: 

  1. mi lesz a HÉV-ek és az agglomerációs buszok utasaival? 
  2. Mi lesz a Budapest-bérletek érvényességével? 
  3. Mi lesz a közös menetrenddel, hálózattal, utastájékoztatással, forgalomirányítással? 

Ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy a vármegyebérlettel való utazás nem jó megoldás, az ugyanis lényegében bliccelést jelentene. Idézi a MÁV honlapján szereplő tájékoztatást, amely szerint „HÉV-vel Budapestre vagy Budapestről történő utazás esetén a fővárosi szakaszra külön jeggyel vagy bérlettel kell rendelkezni, a Pest vármegyebérletek és az országbérletek csak a közigazgatási határtól/határig érvényesek”.

Nem zárta ki annak a lehetőségét, hogy kiterjesztik a vármegyebérletek érvényességét a HÉV-ek és Volánbuszok budapesti szakaszára, csakhogy a kék Volánbuszokkal és HÉV-ekkel ingázóknak ez így is kétszer annyiba kerülne, mint ma. A budapesti utasok jelenleg egyetlen bérlettel, a Budapest-bérlettel utazhatnak ezeken a járatokon és a metrókon, villamosokon is.

Kérem, tájékozódjon, és Lázár Jánossal együtt üljön tárgyalóasztalhoz, állapodjon meg a fővárosi önkormányzattal. Nem történhet meg ugyanis, hogy az Ön és főnöke által mesterségesen gerjesztett Budapest-vidék ellentét jegyében tönkretegyék azt, amin hosszú évekig dolgoztunk épp a posztjában emlegetett Tarlós Istvánnal közösen, az egységes és összehangolt budapesti-agglomerációs közlekedési rendszert

– zárta kommentjét Vitézy Dávid. Az ex- és a jelenlegi közlekedési államtitkár egyébként nem először „találja meg” egymást, a korábbi összetűzésükről ebben a cikkben írtunk.

Budapest-bérlet: Lázár János bejelentésre készül – kiderül, hogyan alakítják át a jegyeket és a bérleteket

Pont kerülhet a Budapest-bérlet körüli eldurvult vita végére. Az építési és közlekedési miniszter rövidesen elmondja, milyen lesz az új tarifarendszer.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.