Lázár János bérajánlatot tett az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) nevében a MÁV-Volán-dolgozóknak – közölte az állami társaság kedden.
Ennek lényege, hogy három év alatt legalább a negyedével nőhetnek a fizetések. Ezen belül
2024-ben legalább havi 70 ezer forintos egységes béremelés mehet végbe.
Ez tehát a tulajdonosi jogokat gyakorló ÉKM ajánlata a MÁV-Volán csoport munkavállalói számára. Ennek apropója, hogy kedd délelőtt miniszteri szinten folytatódtak a társaságnál az idei bérfejlesztési tárgyalások. Ennek fóruma a Csoportszintű Érdekegyeztető Tanács (CSÉT) ülése volt. Ezen hangzott el Lázár János hároméves bérfejlesztési javaslata. A tulajdonosi-munkáltatói ajánlat szerint az összességében 25 százalékos mértéktől felfele el lehet térni az éves bértárgyalások során, lefelé azonban nem.
Már csak az a kérdés, a szakszervezetek, hogyan reagálnak. A többségük időt kért, hogy az általuk képviselt munkavállalókkal közösen alakítsák ki álláspontjukat, mandátumot szerezzenek. A felek megállapodása szerint még januárban folytatódnak a tárgyalások.
Bár az állam bérfejlesztési ajánlata abszolút tárgyalási alap, a sikerességét erősen megkérdőjelezi, hogy egyes céges szakszervezetek ennél jóval magasabb fizetésemelést követelnek. Kilátásba is helyezték, hogy ha a keddi bérajánlat mértéke nem megfelelő, január végén országosan megbénulhat a tömegközlekedés, ugyanis sztrájkot hirdetnek. A buszsofőrök és a mozdonyvezetők is akcióra készülnek.
Ebben az egyik legaktívabb a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ), amely összesen 5978 sofőr (a volános buszvezetők 58 százaléka) aláírását gyűjtötte össze a bérkövetelését és a sztrájkot támogató íveken. A SZAKSZ 2024-re 25 százalékos emelést akar.
Erről mondta azt korábban Lázár János, hogy a béremelés igénye jogos, de a mértéke teljesen irreális, eltúlzott.
Senki, sehol nem tud ekkora bérfejlesztést végrehajtani, nemhogy az állami, de még a magánszektorban sem
– mutatott rá a tárcavezető még decemberben. A Mozdonyvezetők Szakszervezete legalább 18 százalékos növelést követelne. Fontos jelezni, hogy a Volánbusznál nagyjából kéttucatnyi szakszervezet működik. A SZAKSZ ezres létszámot képvisel, de nem a legnagyobb tömörülés. Ráadásul nem tartozik a kollektív szerződést megkötő érdekképviseletek közé. Ettől függetlenül tény az is, hogy látványos és eredményes megmozdulásokat szervez.
A legnagyobb volános szakszervezet, a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) arra hívta fel a figyelmet, hogy ők és a MÁV-Volán csoportnál további hét, kollektív szerződést kötő vagy arra jogosult szakszervezet kitart a 15-20 százalékos bérfejlesztési követelése mellett.
Márpedig a Lázár János által az idénre ígért, 70 ezer forintos emelés éppen 20 százalék körüli mértéket jelent. Vagyis éppen elég lehet arra, hogy megelőzze a kézülő sztrájkot az országos közösségi közlekedésben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.