Ma reggelig 1121 vállalkozás nyújtotta be a támogatási kérelmét 1440 járműre, 5,6 milliárd forint értékben. A zöldenergia hasznosítását ösztönző kiírásra 2025. március végéig várják a pályázatokat – írja közleményében az Energiaügyi Minisztérium.
Hétfőn 17 órától lehet benyújtani a támogatási kérelmeket
A vissza nem térítendő állami hozzájárulás magyar cégekre vonatkozik, a pályázat keretösszege 30 milliárd forint. A teljes összeg maximum 9375 autóra elegendő, ami az Alapjárat szerint nem kevés, mivel jócskán meghaladja a 2023-ban Magyarországon újonnan forgalomba helyezett összes e-kocsi számát (5807 darab).
A zöldenergia hasznosítását ösztönző program egy jármű beszerzését az akkumulátor kapacitásának függvényében 2,8–4 millió forinttal segítheti, egy vállalkozásra összesen akár 64 millió forint juthat.
A teljes keretösszeg közel kétharmada vidéki vállalkozások vásárlásaiban hasznosulhat, a területi alapon elkülönített támogatási keretek az igénylések függvényében átcsoportosíthatók.
Kitétel, hogy a 2021 végéig megalapított magyarországi társaságok pályázhatnak e támogatásra a gépjármű-kereskedők és -kölcsönzők kivételével. További feltétel, hogy az igénylő legutolsó éves beszámolója szerinti nettó árbevételének, egyéni és egyéb, önálló vállalkozó esetén bevételének meg kell haladnia a projekt elszámolható költségét.
Az online pályázati íven 34 kérdésre kell válaszolni, és van egy kötelezően kitöltendő minimum 150, maximum 3000 karakteres szöveges mező is, ahol indoklás is szükséges.
A felhívás keretében kizárólag olyan teljesen elektromos, a vásárláskor először Magyarországon forgalomba helyezésre kerülő új gépjármű megvásárlása vagy pénzügyi lízing keretében való beszerzése támogatható, amely megfelel a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló rendelet szerinti M1 , M2, illetve N1 , N2 kategóriás járműnek. A hibridek beszerzésére nem jár állami hozzájárulás.
Az Alapjárat rámutat arra a fontos kritériumra, hogy
a támogatással megvett járművet a vásárlást vagy tulajdonba kerülést követő három éven belül vagy legkésőbb 2027. december 31-ig nem adhatja el a vállalkozás
– ezzel a nyerészkedésre hajtókat igyekeznek kiszűrni.
A program finanszírozását az energetikai intézkedéseket és beruházásokat magába foglaló REPowerEU fejezetben rögzítették, az Energiaügyi Minisztérium által kidolgozott tervezet tavaly decemberben kapott uniós jóváhagyást, 2023 végén már meg is érkezett az első utalás Brüsszelből, mintegy 300 milliárd forint értékben. A minisztérium jelezte, hogy a hazai e-töltő-infrastruktúra bővítését támogató felhíváson is dolgozik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.