Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter részt vett a Versenyképességi Tanács informális ülésén Genkben, Belgiumban. A tárcavezető kiemelte: az Európai Unió (EU) versenyképességének javítása kritikus fontosságú, és lépést kell tartani az Egyesült Államokkal és Kínával, amelyek tetemes költségvetési forrásokat fordítanak a saját iparuk támogatására, miközben Európa visszatér az új gazdasági kormányzás keretén belül a maastrichti, szigorú költségvetési politikához – írta közleményében a Nemzetgazdasági Minisztérium.
A közleményben kiemelték:
az igen korlátozott költségvetési források mellett az átálláshoz szükséges más forrásokat is bevonni.
A jövőben fontos szerepük lehet a fejlesztési banki, kereskedelmi banki, tőkepiaci vagy akár a jegybanki forrásoknak a versenyképességi finanszírozásban. A miniszter új iparpolitikai és állami támogatási megközelítést javasolt az általános zöld- és digitális átállás támogatása helyett. Ágazati megközelítést kell alkalmazni, akár konkrét termékeket kell támogatni annak érdekében, hogy megfelelően célzottan, és ezáltal hatékonyan költsük el.
Ennek keretében a tárcavezető javaslatot tett egy új közös, uniós programra, amely az elektromos autók dedikált támogatását célozná mind fogyasztói, mind pedig gyártói oldalról. A jelenlegi geopolitikai helyzetben az EU és a belső piac intézménye a versenyképességét meghatározó teszt előtt áll. Mivel az új, technológiavezérelt iparágakban Európa nem tölt be vezető szerepet, ezért elsődleges érdek az összekapcsolódás és az EU-n belüli blokkosodás elkerülése. A globális versenyben a keleti és nyugati tőkének találkoznia kell, ami nem függőséget jelent, hanem kapcsolódást.
Nagy Márton végül kifejtette Ukrajna EU-csatlakozása kapcsán, hogy a csatlakozási folyamat nincs előkészítve, a hatása az uniós tagországokra nincs felmérve.
Emiatt már most is számos ágazati torzulás alakult ki, és a közeljövőben még több várható. Erre jó példa az agráriumban és a logisztikában tapasztalható feszültség. A miniszter kiemelte, hogy meg kell hallgatni az iparági szereplőket, és figyelembe kell venni a véleményüket.
A magyar, cseh, szlovák és lengyel fuvarozói szervezetek közösen írtak levelet az Európai Bizottságnak konkrét javaslatokkal, mert az EU és Ukrajna közötti egyezmény erősen rontja a versenyképességüket. A szervezetek azt kérik, hogy
a járművezetőknek három-négy hetente kötelezően haza kelljen térniük Ukrajnába, és az ukrán fuvarozóknak az uniós műszaki, szakmai képesítési és pihenőidőre vonatkozó szabályokat be kelljen tartaniuk.
A nemzetgazdasági miniszter jelezte az Európai Bizottság számára, hogy a fuvarozói szövetségek által felvázolt javaslatokat támogatja az azonos működési és egyenlő versenyfeltételek biztosítása érdekében, törekedve egyúttal az ukrán gazdaságnak nyújtott támogatás sérelmének elkerülésére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.