Aligha kezdődhetett volna biztatóbban az év a hazai motorpiac szempontjából: a Datahouse adatai szerint 2024. első két hónapjában 815 új motorkerékpárt helyeztek forgalomba itthon, 18,8 százalékkal – nagyjából 130 darabbal – többet, mint egy évvel korábban.
A közel 19 százalékos, éves növekedéssel a motorpiac újra lekörözte a személykocsikét: ugyan az első két hónap számait nézve ezúttal ott is sikerült emelkedést elérni, az autóknál mérhető, bő 4 százalékos, éves darabszámbővülés jócskán elmarad a kétkerekűeknél tapasztalttól.
A motorpiac idei teljesítményével kapcsolatban persze igazán majd a következő hónapokban, a szezon elindulásával párhuzamosan lehet majd messzebb menő következtetéseket levonni. Az mindenesetre sokat mondó, hogy az eladott új motorok száma hosszú évek óta töretlenül emelkedik Magyarországon, és még a minden területen erős visszaesést hozó koronavírus-járvány sem tudta megtörni ezt a trendet. A múlt év pedig különösen látványos, 26,1 százalékos emelkedést hozott a motorok értékesítésénél, 6555, újonnan forgalomba helyezett jármű mellett. Az értékesítési darabszám pedig annak ellenére nő folyamatosan az új motorkerékpároknál, hogy a listaárak – hasonlóan a személykocsikéhoz – folyamatosan emelkedtek az elmúlt években.
A motorfinanszírozási piacon viszont az eladott darabszám emelkedése ellenére sem látható érdemi növekedés: a Magyar Lízingszövetség adatai szerint 2023-ban a szervezet tagvállalatai összesen 1,9 milliárd forint értékben finanszíroztak motorkerékpárokat, ami ugyan 13 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbi volument, ám a lízingcégeknél kimutatott szerződéses összeg 2019. óta az 1,7 milliárd és a 2,2 milliárd forint közötti sávban ingadozik. Ennek hátterében egyrészt az állhat, hogy a motorkerékpár-vásárlásoknál nagy lehet a készpénzes tranzakciók aránya, másrészt az, hogy a vevők egy része személyi kölcsönből teremti elő a vételárból hiányzó összeget.
Az eladott új motorok számának növekedésével párhuzamosan a nyilvántartott állomány is évről évre bővül, ami részben a használt járművek importjával is magyarázható lehet.
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2023. végén már 221,4 ezer motorkerékpár volt forgalomban Magyarországon, 5,1 százalékkal – 10,7 ezerrel – több, mint egy évvel korábban.
Ötéves időtávon viszont már jóval látványosabb mértékben, 25,7 százalékkal nőtt az itthon nyilvántartott motorok száma.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.