Idén nagyon nehéz volt elérni, hogy a szakemberek kitöltsék a kérdőívet, és elkészüljön a friss kutatás, mert a közhangulat a szakemberek körében nem pozitív, olyannyira, hogy 58 százalékuk szerint rossz irányba mennek a dolgok – mondta Markovich Béla, a Mapei Kft. ügyvezetője.
Az építőpari szakemberhiányról, munkadíjakról készülő éves felmérést ezúttal több mint 700 szakember töltötte ki, a felmérés nem reprezentatív, de jól szemlélteti az ágazati folyamatokat és várakozásokat.
Mennyit kell várni egy építőipari szakembere?
A Mapei felmérése szerint
- 2022 februárjában 138 napot,
- 2023 februárban 58 napot,
- 2024 februárjában 52 napot
kellett várni egy építőipari szakemberre.
Csökkent a munka mennyisége, ám a korábbinál kisebb volumenű volt a kivándorlás Ausztriába és Németországba, mivel máshol is visszaesett az építőipar, nincs szükség annyi munkaerőre, mint az előző években.
Érdekes, hogy nem a lakossági, hanem a nagyberuházásoknál kell a legtöbbet várni szakemberre.
Hogy változnak a munkadíjak 2024-ben?
Tavaly átlagosan 18 százalékkal nőttek a munkadíjak, ami meglepetés, hiszen csökkent a kereslet.
Jelenleg egy burkoló munkadíja átlagosan négyzetméterenként bruttó 10 215 forint, Budapesten és Pest megyében 12 ezer forint fölött van, ami 20 százalékos különbség.
Áremelést idén a szakemberek 60 százaléka tervez, átlagosan 12 százalékkal.
Ez azonban csak egy szándék, egy vágy, ha nem fizetik ki a megrendelők, akkor a drágulás nem érvényesülhet – válaszolta kérdésekre Markovich Béla.
A Mapei ügyvezetője szerint nem érdemes várni a tervezett építkezésekkel, felújításokkal, sem a kivitelezők, sem az építőanyagok nem lesznek olcsóbbak.
Meglepetések éve volt
Meglepő volt, hogy tavaly megfeleződött a hőszigetelő anyagok forgalma, noha folyamatosan a korszerűtlen hazai épületállományról és az emelkedő energiaárakról van szó.
Ezekre a szakemberekre kell várni a legtöbbet az építőiparbanA legkevesebbet víz- és villanyszerelőre, a legtöbbet kőművesre, valamint burkolóra. A tavalyinak kevesebb mint a felére, átlagosan pedig 58 napra csökkent a szakemberek vállalási ideje. A munkadíjak viszont nem csökkentek, sőt, már európai szintűek, de ha tartósan kevesebb lesz a megbízás, ismét megindulhat a szakemberek külföldre vándorlása. |
A globális vállalat árbevétele tavaly azonban tovább nőtt, a magyarországi vállalaté is minimális mértékben, de emelkedett, ami jelentős eredmény az építőipari termelés forintban 5 százalékos, mennyiségben viszont 25 százalék körüli visszaesése mellett.
A Mapei nem tervez idén áremelést, bár egyes alapanyagok ára máris emelkedik.
Globális terjeszkedés
A Mapei csoport globális árbevétele 2023-ban 4,1 milliárd euró volt, nem csak a globális árbevétel növekedett, hanem minden területen növekedést ért el a vállalat – mondta Luca Damia, a Mapei csoport régióvezetője.
A Mapei 2023-ban már több mint 12,5 ezer munkavállalót foglalkoztatott, ami majdnem 10 százalékos növekedés az előző évhez képest.
Főleg az emberi erőforrásba invesztál a vállalat, bennük hisznek, őket tartjuk a cég növekedése zálogának
– hangsúlyozta Luca Damia.
A globális terjeszkedés dinamikus:
- új adalékgyárat épített a Mapei az Egyesült Királyságban,
- Görögországban pedig por alapú termék gyártó üzemet létesített.
- az USA-ban is bővült a gyártóbázis,
- Indiában megnyitották a vállalat harmadik gyárát,
- az afrikai kontinensen Egyiptomban lett új Mapei gyártóüzem,
- majd Szaúd-Arábia Tabuk tartományában is megjelent a vállalat a Bitumat cég felvásárlásával.
E szaúd-arábiai cégfelvásárlással nevezett be a Mapei az új 9 milliós Line város építésébe. A következő években ez lesz az építőipar területén az egyik legvonzóbb és legérdekesebb projekt, amin a Mapei is dolgozni – hangzott el.
Előkészületben van az ötödik olaszországi Mapei gyár építése is.
A fenntartható építkezéshez környezettudatos, környezetbarát termékek piacra vitelében is egyre határozottabb szerepet vállal a társaság. A zero termékekkel idén már 150 ezer tonna szén-dioxid kibocsátás tudtak kompenzálni, ezt idén 200 ezer tonnára emelik, ami annyi károsanyag kibocsátásának megtakarítását jelent, mint 100-szor körberepülni a földgolyót repülőgéppel.