BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Budapest,,Hungary,-29,May,2019-,View,Of,The,Budapest,Ferenc

Ilyen még nem volt: rekordok dőltek a ferihegyi reptéren – és mindjárt visszaszerzi az állam

Márciusban 1 296 500 utast regisztrált a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, melynek 23 720 tonnát lebonyolító cargoüzletága 6865 tonnával überelte az eddigi abszolút rekordot jelentő 2023-as novemberi eredményt. A ferihegyi reptér visszavásárlása komplex feladat, a rendszerváltás utáni időszak messze legnagyobb tranzakciója, azonban napokon belül lezárulhat.

Márciusban 1 296 500 utast regisztrált a Budapest Airport, ezzel 10,5 százalékkal meghaladja a koronavírus-járvány előtti 2019-es rekordév azonos időszakát. Az elmúlt hónapban 21,7 százalékkal több utast és 40,7 százalékkal százalékkal több árut kezeltek a ferihegyi repülőtéren, mint 2023-ban ilyenkor. Főleg az utóbbi adat szembetűnő, mert a 23 720 tonnát lebonyolító cargoüzletág 6865 tonnával überelte az eddigi abszolút rekordot jelentő 22 206 tonnás tavaly novemberi eredményt. A reptéren 9468 le- és felszállást könyveltek el márciusban – közli cikkében az AIRportal.hu.

20180703_0018_MOR
Megdőlt a ferihegyi reptér légiáru-forgalma, több mint egymillió utas választotta Budapest Airportot márciusban / Fotó: Móricz-Sabján Simon / Világgazdaság (archív)

 

Hogyan kezdte az évet a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér?

Az oldal emlékeztet: az idei első negyedévben 3 millió 472 ezer utas fordult meg a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, ez a 2019-es év azonos időszakának forgalmához képest 10,2, míg a tavalyihoz viszonyítva 19,8 százalékos növekedés.

Az első három hónapban összesen 61 940 tonna árut kezeltek Ferihegyen, 17 560 tonnával, 39,6 százalékkal többet annál, amennyit 2023-ban ugyanilyenkor rögzítettek. 

A szakportál kiemeli: az elmúlt tizenkét havi árumennyiség (2023. április – 2024. március, gördülő adat) elérte a 218 866 tonnát.

Irány Sencsen, a BYD hazai pályája!

Szintént az AIRportal.hu hívja fel rá a figyelmet, hogy helyi idő szerint március 29-én a hajnali órákban szállt fel a Sinotrans első áruszállító járata a dél-kínai Kuangtung tartományban fekvő Sencsenből Budapest irányába.

Bár a Budapest Airport hivatalos bejelentésére ezzel kapcsolatban még várni kell, a közlemény szerint hetente háromszor, szerdánként, péntekenként és vasárnaponként repül, és ez idő alatt egy irányban több mint 170 tonnás kapacitást nyújt majd a járat.

Sencsen neve többek között a Magyarországon gyárat építő BYD kapcsán is ismerős lehet, innen származik ugyanis a kínai vállalatóriás, melynek a magyar gazdaságtörténet egyik legnagyobb beruházásával megépülő szegedi üzemében elektromos autók készülnek majd – kifejezetten az európai piacra. A gyár a tervek szerint három éven belül kezdi meg a termelést, de már megjelentek az első álláshirdetések, és megkezdődött az építkezés előkészítése is. 

A BYD eladásai egyébként márciusban megközelítették a 140 ezer darabot, ami 36,3 százalékos növekedés az előző évhez képest, míg a tölthető (plug-in) hibridek értékesítési volumene 56,4 százalékkal, 161 729 darabra emelkedett. 

Mikor veszi meg az állam a Budapest Airportot?

A reptér visszavásárlása a rendszerváltás utáni időszak messze legnagyobb tranzakciója, ebből fakadóan bonyolult és komplex feladat, hiszen a repteret eladni könnyű, visszavásárolni azonban nehéz – reagált egy, az adásvételt firtató újságcikkre nemrégiben a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).

A tárca szerint a hitelezői konzorciummal való megegyezés legalább annyira fontos, mint az eladóval történő megállapodás. Éppen ezért ezek a tárgyalások egymással párhuzamosan zajlottak, több tucat bankkal és nemzetközi alappal kellett megállapodni.

A Budapest Airportot az Airport Holdingtól veszi meg a magyar állam, amelyben

  • a német repülőtér-üzemeltető AviAlliance 55,44 százalékos,
  • a szingapúri befektetési alap tulajdonában álló Malton 23,33 százalékos,
  • a kanadai nyugdíjalap, a Caisse de dépot et placement du Québec pedig 21,23 százalékos tulajdonrésszel rendelkezik.

A vételárral kapcsolatban annyi ismert, hogy értékében és bonyolultságában is sokszorosan meghaladja a Vodafone felvásárlását. Három éve, 2021-ben már volt egy kísérlet a repülőtér visszaszerzésére, akkor 4,4 milliárd euróra becsülték fel. Tavaly szeptemberben a Bloomberg arról cikkezett, hogy 4 milliárd eurós lehet a mostani deal, ami mai árfolyamon számolva mintegy 1720 milliárd forint. Azt is tudni, hogy a katari állami beruházási alap pénzügyi vagy stratégiai befektetőként csatlakozhatna majd a konzorciumhoz.

Legfrissebben Orbán Viktor hétfőn a parlamentben jelentette be, hogy az üzlet napokon belül lezárulhat. Erről részletesen ebben a cikkben számoltunk be. 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.