„Nincs olyan matematika, amely alapján 2035 után teljesen le lehetne cserélni a fosszilis üzemanyaggal hajtott gépjárműveket. Az új, tisztán elektromos hajtású vagy konnektoros hibrid kocsik eladási aránya a régióban alacsony. Magyarországon 2023-ban mindössze 5 százalék volt, az arányuk a teljes hazai állományban nem éri el az 1 százalékot. Nyilvánvaló, hogy az elektromos járművek nem holnap fogják megoldani a közlekedés problémáját, ha egyáltalán megoldják” – mondta a Mandinernek Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója.
Hernádi a portálnak rámutatott,
Szerinte ezek alapján nem nehéz kiszámolni, hogy 2035 után is mennyi fut majd belőlük az utakon.
Az uniós jogalkotók még tavaly áprilisban fogadták el azt a rendeletet, amely alapján 2035-től az új személygépkocsik és haszongépjárművek állományának átlagos kibocsátását 100 százalékkal kell csökkenteni. Az utolsó pillanatban azonban bekerült a jogszabályba, hogy a bizottság köteles kidolgozni a szén-dioxid-semleges üzemanyaggal hajtott járművek nyilvántartásba vételére vonatkozó szabályokat is. Ezzel kapcsolatban a Mol-vezér úgy fogalmazott: „Ha engem kérdez, arra számítok, hogy továbbra is engedni fogják a fosszilis üzemanyagokat, és azt fogják szabályozni, hogy milyen legyen a megújuló üzemanyag bekeverési aránya.” Hozzátette: neki
az az érzése, hogy 2035 után az Európai Unióban futó autók több mint 50 százaléka még mindig hagyományos hajtású lesz,
sőt a szám közelebb lesz a 70, mint az 50 százalékhoz. Úgy gondolja, hogy párhuzamosan lesznek jelen a különböző technológiák.
Az éghajlatváltozás elleni küzdelemről beszélve kiemelte az Egyesült Államokat, ahol a kormány adó-visszatérítésekkel, kedvezményekkel ösztönzi a gazdasági szereplőket, amelyek „szépen át is alakulnak annak rendje és módja szerint.” Úgy véli, az Európai Unió ugyanakkor büntet, adót vet ki, bezárással fenyeget. Hangsúlyozta: „Ez az egyik problémánk. A másik, hogy eddig
minden EU-s zöldcél egy politikai kampány megvalósulása volt.”
Az Oroszországból származó kőolaj feldolgozásának leállítása két problémát vet fel véleménye szerint. Az egyik, hogy mennyivel fog többe kerülni, ha nem a Barátság vezetéken, hanem másik útvonalon hozzák be jóval drágábban, mivel egyesek visszaélnek a monopolhelyzetükkel. Utóbbival a horvát tranzitdíjra utalt. Mert ez „nemcsak Magyarországnak, hanem az egész régiónak problémát okoz. A szlovákiai finomító termelésének kétharmada exportra megy Csehországba, Lengyelországba és Ausztriába. Ha az általa használt kőolaj megdrágul, neki is el kell gondolkodnia a termékpaletta fenntarthatóságán.”
Hernádi Zsolt kitért az orosz–ukrán háborúra is, melyet nem lehet pártolni. A mostani szankciós politika viszont határozattan nem a helyes válasz – jelentette ki. „Csupán arra jó, hogy kitűzhessék a zászlajukra a politikusok, hogy léptek valamit. És néhány ember egyébként nagyon sok pénzt keres rajta. Nagy multinacionális cégek, kísérők, oldalhajózók. ” Közölte: az erőltetett leválás az orosz energiaforrásokról strukturálisan magasabb energiaárakat és magasabb volatilitást hozott. Szerinte
az európai ipar döglődik, Oroszország meg él, és folytatja a háborút. Jár a taps.
Arra, hogy a Molon megy keresztül szinte minden, ami újrahasznosítható, és 2035-re 65 százalékos újrahasznosítási arányt tűztek ki, így felelt: „Az értékes hulladék nyersanyag, amit itthon kell tartani, és a hazai gazdaság szolgálatába kell állítani. Ez is szuverenitási kérdés.” Az a tervük, hogy a Mohu Zrt. 2030-tól 1,5 millió tonnányi alapanyagot tud biztosítani a hazai gazdaságnak ahhoz, hogy mechanikailag vagy kémiailag hasznosítsa, energia formájában felhasználja vagy lebomló hulladékként bioüzemanyagok alapanyagául használja a tengernyi hulladékot.
Hernádi arra a kérdésre is válaszolt a Mandinernek, hogy a Mol miért pont az Újpestet vásárolta meg az NB I-es klubok közül.
„Azért, mert kell még egy olyan csapat, mint a Fradi, és ennek az egyetlen esélye, amelyik meg tudja ezt csinálni, az az Újpest. És az Újpest megérdemli, hogy végre legyen egy olyan tulajdonosa, amely hajlandó bele hitet és pénzt is fektetni – magyarázta a Mol elnöke, majd arra is reagált, utolérheti-e az Újpest a Ferencvárost: „Az Újpest jobb, mint a Fradi.”
Hernádi egyéb sporttal kapcsolatos kérdésre is válaszolt röviden. Így kiderült, hogy jelenleg Szoboszlai Dominik a kedvenc magyar játékos, és a Mol azért támogatja a magyar sportot, mert hinni kell a sikerekben. A nyári labdarúgó-Eb-ről azt mondta, nagyon nehéz csoportban vagyunk, és ha sikerül továbbjutnunk, az már fantasztikus siker.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.