Az autós gyerekülések használata kötelező, hiszen a 150 centiméternél alacsonyabb gyermek csak a testméretéhez és testsúlyához igazodó kialakítású gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve utazhat autóval. Elsősorban mégsem azért használjuk, mert jogszabály írja elő, hanem azért, hogy valóban megvédje a gyerekeket egy esetleges autóbaleset következményeitől. Hogy erre melyik gyerekülés alkalmas, megtudhatjuk a Tudatos Vásárlók Egyesületének legfrissebb felméréséből, amelyről annyit előzetesen elárulhatunk: sajnos több termék is elvérzett a teszten.
Összesen 143 autós gyerekülést tesztelt a Tudatos Vásárlók Egyesülete nemzetközi fogyasztói szervezetekkel együttműködve a hazai piacon is kapható gyerekülések közül. A termékeket biztonsági szempontból vizsgálták frontális és oldalirányú ütközés esetén. Emellett azt is tesztelték, hogy mennyire könnyen használhatók, milyen kényelmesek, és tartalmaznak-e egészségre káros vegyi anyagokat a gyerekek bőrével érintkező és így a szervezetükbe könnyen bejutó részeken – számolt be a Világgazdaságnak a Tudatos Vásárlók Egyesülete.
Összesen 23 márkát vettek górcső alá: az ABC Design, Avionaut, Avova, BeSafe, Britax Römer, Bugaboo, Casualplay, Chicco, Cybex, FreeOn, Graco, Inglesina, Jané, Joie, Kinderkraft, Lionelo, Maxi-Cosi, Nuna, PegPerego, Recaro, Renolux, Silver Cross és a Stokke különböző kategóriájú termékeit tesztelték, melyek között minden korosztálynak való típust találunk, újszülött kortól 12 éves korig, azaz 36 kilogrammos testsúlyig.
A végső értékelésbe legnagyobb arányban a gyerekülések biztonsági szempontoknak való megfelelése számított bele. Az eredmények azt mutatták, hogy sajnos léteznek olyan gyerekülések, amelyek teljesen elbuktak ezeken a teszteken, ami érthetetlen, hiszen ez volna ezeknek az üléseknek az elsődleges funkciójuk.
Ilyen értelemben
megkérdőjelezhető például a Kinderkraft Comfort Up 9–36 kilogrammos gyerekülés létjogosultsága, amely utolsó helyen végzett nulla ponttal,
mivel oldalirányú ütközésnél nem biztosította a tesztbábú fejének védelmét. Fontos megjegyezni, hogy az alkalmazott töréstesztek szigorúbb kritériumokat – nagyobb sebesség, nagyobb erőhatás – támasztottak az ülésekkel szemben, mint a forgalomba kerüléshez szükséges szabványok. Így fordulhatott elő, hogy az említett típus is évek óta megvásárolható. A másik gyerekülés, amelyik a tesztelt
biztonsági szempontok miatt megbukott a teszten a Peg Perego Viaggio Twist + Base Twist 0–18 kilogramm.
Támasztólába ugyanis frontális ütközésnél nem bírta a terhelést. Kiszakadt az Isofix rögzítésből, és az ülés elszabadult.
A biztonsági szemponton túl vizsgálták azt is, hogy tartalmaznak-e ezek a termékek olyan vegyi anyagokat a gyerekek bőrével érintkező részeken, amelyek a szervezetükbe jutva különböző, az egészségükre káros folyamatokat indíthatnak el. Kiderült, hogy akadnak ilyenek. Népszerű márkák egyes termékei is tartalmaztak határérték felett például naftalint.
A naftalin a legegyszerűbb molekula a policiklusos aromás szénhidogének csoportjában, melyek egy része bizonyított karcinogén, mutagén és teratogén hatású, köztük a naftalin is feltételezett rákkeltő. Ma festékek, műanyagok, gyógyszerek gyártásában alkalmazzák. Megengedett felső határértéke 1,0 milligramm kilogrammonként.
Persze a könnyű használhatóság és a gyerekek kényelme is fontos szempont, ezért e szerint is értékelték a tesztelt gyereküléseket. A Tudatos Vásárlók Egyesülete mégis azt ajánlja, hogy ne e szempontok szerint kezdjük a válogatást az üzletben.
Előbb bizonyosodjunk meg a termékek biztonságos voltáról törésteszt és káros vegyianyag-tartalom szempontjából. A választást nehezíti, hogy olyan hibák is előfordulnak a gyártás során, melyek ugyan nem érintik a gyerekek biztonságos utazását az autóban, annál inkább azon kívül. A Britax Römer például most tavasszal hívta vissza BABY-SAFE 5Z és BABY-SAFE 5Z2 típusú, 2023. október 21. előtt gyártott üléseit, mivel azok hordozófogantyúja leválhat.
Márpedig ha leválik, a kezünkben marad, az ülés pedig gyerekestül leesik
– figyelmeztet az egyesület.
Az autós gyerekülések egyáltalán nem olcsó termékek. A tesztelt darabok átlagára 31 ezer és 300 ezer forint között mozgott. Az első öt helyen a Cybex, a Nuna, a Maxi Cosi és a Bugaboo márkák egy-egy terméke végzett, melyek átlagára 150–212 ezer forint. Az említett márkák közül kettő terméke egyúttal a lista végén is végzett, mert biztonsági vagy káros vegyianyag-tartalom szempontjából nem kaptak jó értékelést. S ezek még csak nem is a márkák olcsóbb termékei – jegyezték meg.
A Tudatos Vásárlók Egyesülete szerint mivel a gyermekeink 12 éves koráig két-három gyerekülést is el fogunk fogyasztani, hiszen mindig a magasságához és súlyához igazodó méretet kell használnunk, legalább valóban minden szempontból kielégítő darabot válasszunk, hogy a lehető legnagyobb biztonságban tudhassuk őket. Ebben segít a terméktesztjük, ahol a vizsgált szempontok alapján láthatjuk, melyik termék miben teljesített jól vagy rosszul.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.