BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
20231005 KomáromHarmadik istállóját adta át a tehenészeti telepen,fejlesztette gépparkját, és növelte silózó kapacitását a Komáromhoz tartozó Nagyherkálypusztán a Solum Zrt. Fotó: Flajsz Péter FP24 Óra

Ha így megy tovább, egészségtelen ételekkel lesznek tele a polcok

Ha az akciók fogják uralni az élelmiszerpiacot, akkor egészségtelen ételekkel lesznek tele az üzletek polcai. A HonestFood friss kutatása szerint nincsenek megbecsülve azok a termelők, növénytermesztők és állattartók, akik a legnagyobb társadalmi értéket teremtik meg az élelmiszer-termelésben.

A HonestFood nonprofit egyesület megalakulásának célja, hogy a termelők, a forgalmazók és a fogyasztók bevonásával elősegítse az élelmiszer-termelést és -elosztást. Giacomo Pedranzini, a Kometa ’99 Zrt. ügyvezető igazgatójának kezdeményezésére létrejött szervezet célja, hogy visszahozza az agrár-élelmiszerláncba az egyenlően elosztott gazdasági és etikai értékeket. 

HonestFood: az egyenlő gazdasági és etikai értékek visszaállítása / Fotó: HonestFood Egyesület

Giacomo Pedranzini szerint az a folyamat, amelybe az élelmiszer-termelők és -gyártók belekerültek, nem fenntartható. Ha nem változik meg a piaci szereplők magatartása, akkor az akciók fogják uralni az élelmiszerpiacot, ami ahhoz vezethet, hogy egészségtelen ételekkel lesznek tele a polcok.

Az egyesület friss, reprezentatív felmérése azt mutatja, hogy:

a magyarok 47 százalékánál kizárólag az ár dönt az élelmiszer-vásárlásnál.

Ez a közel 50 százalék nem foglalkozik azzal, hogy egy termék milyen környezetvédelmi, állatjóléti, méltányossági szempontok figyelembevételével készült. A szervezet azt vallja, hogy a rossz minőségű étel számos betegséghez vezethet. A magyarok élettartama pedig már most is elmarad az európai átlagtól. Európában 81,5 év,

Magyarországon 76,9 év a születéskor várható átlagos élettartam.

A HonestFood Egyesület vissza szeretné fordítani ezt a folyamatot, és tudatosítani a fogyasztókban, hogy vásárlási döntéseikkel ők is hatással vannak az ellátási láncra. 

2020.02.25.Budapest Zöldséges pult az AldibanFotó: Éberling András  (EA)Magyar Nemzet
HonestFood-felmérés: a magyarok 47 százaléka ár alapján vásárol élelmiszert / Fotó: Éberling András / Magyar Nemzet

A HonestFood kutatásában arra is kíváncsi volt, hogy mit gondolnak a magyar emberek az élelmiszer-termelés szereplőiről, kik teremtik a legnagyobb társadalmi értéket az élelmiszer-termelés folyamatában.

A megkérdezett magyarok 82 százaléka szerint a termelők, azaz a gazdák, a növénytermesztők és az állattartók. Közel ennyien, 79 százalék gondolja úgy, hogy az élelmiszeripari termelési lánc szereplői közül ők azok, akiket alig jutalmaznak, vagyis sokkal nagyobb a hozzáadott értékük, mint amennyi pénzt kapnak munkájukért. 

A feldolgozóhoz és a gyártóhoz 14 százalékot, a kereskedőhöz pedig 4 százalék társadalmi értéket társítanak a magyarok. Az egyesület egy olyan mozgalomba szeretné bevonni a termelőket, a forgalmazókat és a fogyasztókat, amely elősegítené az élelmiszer-termelés és -elosztás logikáját, valamint a fogyasztási modellek javulását. Az egyesület két év múlva közhasznú szervezetté szeretne válni.

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.