Magas készültségi szinten van a Nagykőröst és Kecskemétet összekötő 441-es főút felújításának és átépítésének számos projekteleme – írja a Magyar Építők. Az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásában zajló fejlesztés célja, hogy növeljék a közlekedésbiztonságot és csökkentsék az utazási időt a Cegléd-Nagykőrös-Kecskemét vonalon. A közeli településekről munkába ingázók révén ugyanis jelentősen megnőtt a forgalom a leromlott állapotú főúton a kecskeméti nagyberuházások miatt.
Ezért a forgalmi igényekhez igazítva kibővítik a 441-es főút egy szakaszát kétszer kétsávosra, valamint a tíz kilométeres útszakaszon:
Szabó Csaba, a kivitelező Colas építésvezetője a projekt aktuális állásáról elmondta, az érintett útszakasz Pest vármegyei részén a kivitelezés az utolsó fázisa felé közeledik. Itt a 17+265 é 18+205 kilométer szelvények közötti szakaszon kívül, ahol 11,5 tonnás burkolatmegerősítést végeztek, a földmű szinttől a talajstabilizációt követően teljesen új pályaszerkezet épült.
Mint elhangzott, a két Nagykőrösön épülő körforgalom közül a Téglagyár úti körforgalom szinte teljesen elkészült. A 441-es főút és a 4614-es út találkozásánál is a befejezéshez közelednek a körforgalom kialakításánál. A befejezéshez közeli állapotban vannak az M44-től a vármegyehatárig tartó szakasz kivitelezésével is. A főútnak ezen az öt kilométeres szakaszán a kivitelező nyolc útcsatlakozást és három pár buszöblöt is kialakít.
A főút Bács-Kiskun vármegyei szakaszán, a Katonatelepig tartó útszakasz kivitelezése 75 százalékos készültségi szintű. A főút kétszer kétsávosra bővítése a kecskeméti 445-ös északi elkerülőtől a katonatelepi Mathiász Általános Iskoláig mintegy 2,79 kilométeres szakaszon valósul meg. Itt teljes hosszában szerviz- és kerékpárutakat is létesítenek. A főút új sávjainak kialakításához az útalaphoz 30600 köbméter anyagot használtak fel.
A Katonateleptől a végszelvényig tartó szakaszon a hat keresztező utcánál jelzőlámpás csomópontokat építenek. Kialakítanak egy jelzőlámpás gyalogátkelőt is, öt pár buszöblöt valamint három útcsatlakozást.
Az építésvezető elmondta, hogy a 441-es főutat Nagykőrös-Kecskemét között, a Katonatelepnél lévő négysávos szakasszal együtt a forgalomba helyezést követően, várhatóan 2024 nyarán már forgalomkorlátozások nélkül használhatják a közlekedők.
A teljes projekt során 56 820 tonna aszfaltot használnak fel, amelyet a Colas kiskunfélegyházi és dunaharaszti aszfaltkeverőjéből szállítanak a munkaterületre. A Pest vármegyei útszakaszon a Colas szakemberei
a Magyarországon egyelőre ritkán alkalmazott hideg remix eljárást alkalmazták, amelynek lényege, hogy az elhasználódott pályaszerkezetből visszanyert, még hasznosítható aszfaltot kötőanyaggal és vízzel elkeverve, visszaépítik a cementes remix alapréteg kialakítása során,
majd erre terítik az új aszfalt pályaszerkezetet.
A projekt egyik érdekessége, hogy a 441-es Pest vármegyei külterületi szakaszainak építéséhez ideiglenes terelőutakat és szervízutat alakítottak ki, hogy biztosítani tudják a pályatest átépítése idején a forgalom kétszer egysávon áthaladását. A projekt eredetileg tervezett elemei ezév második felében elkészülnek. A beruházás új eleme a 441-445-ös utak körforgalmú csomópontjának kapacitásnövelő, turbó körforgalommá átépítése. Ezzel várhatóan ez év végéig készülnek el a Colas szakemberei.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.