Ahogy arról a Világgazdaság is beszámolt, 2024. június 6-án aláírták a Budapest Airport Zrt. adásvételi szerződését. Ez az a cég üzemelteti a ferihegyi repülőteret.
A tranzakció során 80 százalékos tulajdonrészt szerzett a Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt., a francia Vinci Airports pedig 20 százalékot. A vételárat ennek arányában fizették ki a felek. A továbbiakban a ferihegyi repülőtér üzemeltetésért a Vinci Airports felel a magyar állam stratégiai iránymutatásával.
Ahogy az már ilyenkor lenni szokott, rögtön megindult az értelmezése annak, hogy a magyar kormány és piaci partnere drágán vásárolta-e vissza a tulajdonjogokat. A vételár 3,1 milliárd euró volt, ebből
a magyar állam a 80 százalékos részesedésért 2,48 milliárd eurót, míg a Vinci a 20 százalékos részesedésért 620 millió eurót utalt.
A Nemzetgazdasági Minisztérium most készített egy kimutatást, amelynek alapján jobban megítélhető, ez az összeg sok vagy kevés. Először is arra hívták fel a figyelmet, hogy ha a repülőtér EBITDA-fókuszú eredményességét szeretnénk értékelni, ahhoz a 2019-es és 2024-es éveket kell alapul venni, mivel a köztes évek a Covid-járvány miatt torzított képet mutatnak.
A 2019-es auditált konszolidált EBITDA 254 millió euró volt, ami azt jelenti, hogy közel 16,5-szeres EBITDA-értéken vásárolták vissza a ferihegyi repülőteret. A piacon jól megfigyelhető, hogy jellemzően a 18-22-szeres értéken cserélnek gazdát a repülőterek. Az elmúlt, torzítástól mentes években a repülőterekben történő többségi tulajdonszerzés során a felek által elfogadott vételárak mediánja az EBITDA 20,6-szerese. A teljesség igénye nélkül példaként említhető
Tehát a Budapest Airport 16,5-es szorzója azt jelenti, hogy piaci áron szerezték vissza. Ezt támasztja alá az is, hogy meglévő nemzetközi banki és befektetési konzorciummal is megállapodás született, így a hitelezők 100 százaléka igennel szavazott a Vinci Airports és a magyar állam egyidejű jelenlétére a befektetésben. „Ez azt mutatja, hogy a nemzetközi befektetői közösség szerint a Vinci és a magyar állam megfelelő együttműködést alakított ki, a hitelezők a részletes vizsgálataik alapján arra jutottak, hogy a pénzük jó helyen van, a repülőtér kiemelkedően fog fejlődni és jövedelmezni” – húzta alá a minisztérium.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.