BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A BYD után újabb kínai autógyártó jöhet Magyarországra – hónapokon belül meglehet a döntés

Szeptember 30-ig dönti el a világ egyik legnagyobb e-autó-gyártó- és -értékesítő vállalata, a kínai SAIC, hogy hol építi fel első európai üzemét. Kínai sajtóhírek szerint, bár Spanyolország a legesélyesebb, hogy végül ott valósuljon meg a beruházás, de Csehország és Magyarország is az esélyesek között szerepel. Korábban a hírek arról szóltak, hogy a BYD után a Great Wall Motors jöhet hazánkba.

Egybehangzó kínai sajtóhírek szerint Magyarország is versenyben van a kínai e-autó-gyártó SAIC-hez tartozó MG első európai üzemének a felépítéséért folytatott küzdelemben. A cég várhatóan szeptember 30. előtt dönt a beruházásról. Az új gyár lehet az első elektromosjármű-gyára a SAIC-nak Európában, az első autót pedig 2027 negyedik negyedévében tervezi legyártani.

Sajtóinformációk szerint a legesélyesebb a beruházás elnyerésére Spanyolország, egy bennfentes megerősítette, hogy jelenleg is tárgyal a kínai cég a spanyol ipari minisztériummal.

De nem Spanyolország az egyetlen, a SAIC radarján Magyarország és Csehország is jelen van. 

Míg az utóbbiak esetében az alacsony munkaerőköltségek vonzók a távol-keleti vállalat számára, Spanyolország egyik előnye, hogy közelebb van az Egyesült Királysághoz, és kényelmesebb szállítási kapcsolatokkal rendelkezik. Az Egyesült Királyság a SAIC legfontosabb tengerentúli piaca, miközben Spanyolország is a SAIC egyik kulcsfontosságú piaca Európában. 

A spanyol ipari minisztérium azt közölte, hogy Galícia, Kantábria és Aragónia is javasolt helyszínt a SAIC MG üzemének európai létrehozására. A SAIC is erősíti a kapcsolatát a kormánnyal a különböző lehetőségek tanulmányozása érdekében.

autógyártó
A BYD után újabb, eddig nem ismert kínai autógyártó jöhet Magyarországra / Fotó: AFP

Régóta tervezi az európai gyárat a kínai cég

A SAIC európai gyárépítési terve nem átmeneti lépés. Tavaly júliusban jelentette be, hogy gyártóbázist épít ki Európában, ennek jegyében kezdte el keresni a telephelyet. Az MG összesített európai értékesítése tavaly meghaladta a 230 ezer járművet, ebből az új energetikai járművek értékesítési volumene jóval a helyi európai márkák, például a Volkswagen, az Opel és a Renault eladásait is túlszárnyalták.

Az MG gyártója kapta a legnagyobb vámot

Valójában a cég azért tervezett Európában gyárat építeni, mert úgy vélte, hogy az EU elektromos járművekre kivetett 10 százalékos importvámja akadályt jelent az európai versenyképesség további javításában. Idén júniusban aztán ezt is felülmúlta az Európai Unió, amikor hivatalosan bejelentette a kínai elektromos járművekkel kapcsolatos vizsgálatának előzetes eredményeit, és a legmagasabb, 38,1 százalékos ideiglenes vámot vetette ki a legnagyobb volumenű exportértékesítéssel rendelkező SAIC csoportra. A SAIC hivatalos válaszában az állt, hogy határozottan elutasítja az eredményeket. 

A vámok hatása miatt a SAIC exportvolumene 9,1 százalékkal esett vissza az idei első fél évben éves összevetésben.

A kanadai sajtó, a PressReader szerint a kínai elektromos járművekre már csaknem véglegesített európai kiegészítő vámok elősegítették a SAIC azon döntését, hogy a vámok elkerülése érdekében gyárakat építsenek Európában.

Az MG múlt pénteken jelentette be, hogy jövő szeptemberben megnyitja első alkatrész-logisztikai központját Spanyolországban, hogy javítsa az európai kereskedők alkatrészellátását és az értékesítés utáni piacot. Ez azt is jelenti, hogy a SAIC nem mondott le az európai piac fejlesztéséről és fenntartásáról a tarifaproblémák miatt. 

Eddig a Great Wall Motors volt képben 

A BYD tavaly decemberben döntött arról, hogy Magyarországon építi fel első európai üzemét, ami után rögtön szárnyra kaptak olyan hírek, hogy már megvan a következő távol-keleti vállalat, amely hazánkat nézte ki magának. A Great WAll Motors pécsi beruházását hivatalosan soha senki nem erősítette meg a kormányzat részéről, a Nemzetközi Befektetési Ügynökség vezetője, Joó István áprilisban, a kínai elnök látogatásakor is úgy nyilatkozott, hogy álhírek jelentek meg a magyar sajtóban. A feltételezést azonban több tényező is erősítette, egyrészt maga a kormány is következetesen arról beszélt, hogy Pécs környékére érkezhet a következő nagy kínai vállalat, másrészt 2023 júliusában egy 600 hektáros kiemelt beruházási célterületet jelölt ki Pécs közvetlen közelében, Bicsérdnél.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.