BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kibukott a GVH a Lidl kampányán, amiért egyszer már 90 millióra büntette

A GVH vizsgálatot indított a Lidl ellen, miután az újra piacelsőségi szlogent használt. Idén már egy hasonló okból 90 millió forintra büntette meg a német diszkontot, amely most éppen „az alacsony árak bajnokának” hirdette magát.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ismét versenyfelügyeleti eljárás alá vonta a Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt.-t, mert a vállalkozás vélhetően megalapozatlan piacelsőségi állítással téveszthette meg a fogyasztókat, közölte a GVH csütörtökön.

Customer in a discount store
A várakozásokat meghaladó mértékben nőtt az eurózóna harmonizált fogyasztóiár-indexe
Kibukott a GVH a Lidl kampányán, amiért egyszer már 90 millióra büntette / Fotó: AFP

A versenyhivatal észlelte, hogy a Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt. 2023. november 4-től kezdődően alkalmazott kereskedelmi kommunikációjában a „Lidl: az alacsony árak bajnoka” állítást tett közzé, amely valószínűsíthetően azt az üzenetet sugallta a fogyasztók számára, hogy a termékkínálata általánosságban, minden egyes magyarországi áruházlánchoz képest ténylegesen a legolcsóbb.

A  versenyhatóság felhívta rá a figyelmet, hogy a piacvezető pozíció állítása az áruk és szolgáltatások árának, minőségi és megbízhatósági szintjének lényeges mutatójaként szolgál a fogyasztók számára. 

Ezért ilyet a GVH Versenytanácsának álláspontja és a bírósági gyakorlat értelmében csak abban az esetben lehet jogszerűen állítani, ha a vállalkozás a hirdetés közzétételekor rendelkezik olyan objektív, az adott állítást teljeskörűen megalapozó adatokkal, melyek ezt egyértelműen alátámasztják.

hangsúlyozza a versenyhivatal. Szerintük az Árfigyelőben napi szinten nyomon követhető fogyasztói árak önkényes, nem megalapozott, kiragadott felhasználása a kereskedelmi kommunikáció során, félrevezetheti a vásárlókat, illetve hátrányosan befolyásolhatja az ügyleti döntéseiket. Ezért a nemzeti versenyhatóság kiemelt figyelmet fordít az Árfigyelőt felhasználó kereskedelmi kommunikációs kampányokra, teszik hozzá.

Arra is felhívják a figyelmet, hogy a versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul.

 Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.

Nem ez az első eset, hogy vizsgálódik a Lidllel szemben szemben a GVH, tavaly azután indított eljárást, hogy a kiskereskedelmi lánc úgy hivatkozott magára, mint „Lidl, a legolcsóbb élelmiszerlánc”.  A cég akkor azt írta az állásfoglalásában, hogy a reklámot ugyan a Debreceni Egyetem és a Pénzcentrum felméréseire alapozták, de a HVG és a G7 kutatásai alapján is a legolcsóbbnak számítottak. Ráadásul szerintük a Gazdasági Versenyhivatal által működtetett online Árfigyelő rendszer szerint is több hónapban náluk voltak a legalacsonyabbak az árak.

Az eljárás végén a versenyhivatal végül 90 millió forintos bírságot szabott ki a német diszkontláncra.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.