Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér visszaállamosítása kapcsán tartott sajtóeseményen a Világgazdaság kérdésére úgy felelt, a magyar kormány 2025. január elsején kivezeti a légitársaságokat sújtó különadókat.
Ahogy arról beszámoltunk, Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter éppen a hétfői kormányinfón közölte, hogy a kabinet meghosszabbítja az extraprofitadókat, illetve védelmi hozzájárulás vet ki a bankokra és a multikra.
Mint ismert, a 2022-ben bevezetett extraprofitadónak indult légitársaságok különadója zöldadóként élt tovább 2024-ben.
Az adó az egy ülésre jutó kibocsátási értéktől, és az úti céltól függően 1600 és 15 600 forint közötti lehet utasonként.
A légitársaságok hozzájárulásánál I-es kategóriába (azaz alacsonyabb adózásba) sorolták idén januártól Törökországot, míg Izrael 2023 szeptemberében került ebbe a kategóriába.
A Ryanair egyenesen rablásnak nevezte a magyar kormány döntését annak fényében, hogy akkoriban a légitársaságok a koronavírus-járvány miatt veszteségesen működtek. Az ír fapados a kabinet fenyegetéseire fittyet hányva egy 10 eurós különadó képében áthárította az utasokra a terhet, ami miatt
a fogyasztóvédelem 736 ezer eurós (mai árfolyamon több mint 300 millió forint) büntetést szabott ki rá.
A Ryanair később jogi úton támadta meg a bírságot, és alkotmányjogi panaszt is benyújtott a törvény miatt – a panaszt 2023-ban utasította el az Alkotmánybíróság. A Kúria ugyanakkor később neki adott igazat, és többek között megállapította, hogy a kormányhivatal nem vizsgálhatta volna, hogy jogszerű-e az ÁSZF azon rendelkezése, amelynek alapján a légitársaság az adót az utasokra hárította, valamint hogy „a felperes (azaz a Ryanair) az ÁSZF szerint járt el, ezért nem valósult meg a fogyasztók megtévesztése sem.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.