Az MNB témavizsgálata hat hitelintézet online személyikölcsön-igénylése kapcsán az ügyféltájékoztatási gyakorlatot tekintette át. Bár jelentős jogsértés nem merült fel, az MNB a kisebb hiányosságok megszüntetéséért és az átláthatóbb tájékoztatásért több intézkedést is hozott. A feltárt problémák miatt kiszabott 6,6 millió forint bírság mellett a felügyelet figyelemmel követi a hiányosságok kijavítását is.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) témavizsgálatot folytatott le annak ellenőrzésére, hogy online személyi hiteligénylésnél a pénzügyi intézmények a szerződéskötést megelőzően jogszabályszerűen tájékoztatják-e ügyfeleiket.
A bankfióki igényléshez képest ez a folyamat gyorsabb, ami impulzív döntésre sarkallhatja az ügyfeleket, és a kommunikációs csatornán nehézkesebb a termékkel kapcsolatos információk megértésének azonosítása.
Az MNB a szerződéskötésig terjedő időszakban átadandó tájékoztatók meglétét ellenőrizte hat hitelintézetnél. E jogszabályokban meghatározott tájékoztatók révén kapnak az ügyfelek információt az igényelt termék fontosabb jellemzőiről, ami segíti őket felmérni, hogy a termék megfelel-e az igényeiknek, pénzügyi teljesítőképességüknek. A tájékoztatóban be kell mutatni, hogy az ügyleti kamat, illetve a rendszeres jövedelem változása esetén a törlesztőrészlet milyen terhet fog jelenteni.
További jogszabályi információs elem az MNB által közzétett, a túlzott eladósodottság kockázatairól szóló, ügyfeleknek átadandó tájékoztató. Elvárás az is, hogy a hitelintézetek az igénylőknek adják át a jogszabály által elvárt tartalommal rendelkező hitelszerződést, a kapcsolódó általános szerződési feltételeket, üzletszabályzatokat és hirdetményeket is.
Az MNB vizsgálata során kisebb hiányosságokat azonosított az intézményi gyakorlatokban, illetve az egyes vizsgált ügyletek esetében.
Jellemző hiba volt, hogy a törlesztőrészlet változását bemutató tájékoztatóban nem a jogszabály által előírt, a KSH által közzétett, előző naptári évre vonatkozó, átlagos havi nettó jövedelemmel számoltak, hanem egy korábbi, akár évekkel korábban közzétett értékkel. A hitel jellemzőiről szóló tájékoztató a jogszabály által megadott formanyomtatvány alapján készítendő el. Két hitelintézet vizsgált ügyleteinél e tájékoztató tartalma hiányos volt (nem rögzítették a távértékesítés esetén adandó kiegészítő információkat, amelyek például tartalmazzák, hogy az ügyfélnek egy esetleges elállás esetén a nyilatkozatot hol kell benyújtania). Kimaradtak a hitel lehívási feltételeire és a kötelező biztosításra vonatkozó információk is.
A tájékoztató tartalmát jogszabály határozza meg (nem egészíthető ki egyéb információval, az utóbbiakról csak elkülönítetten adható tájékoztatás), amit két intézmény nem vett figyelembe. Egy hitelintézet pedig nem tudta igazoltan alátámasztani a hitelszerződés és az ahhoz kapcsolódó üzletszabályzatok, hirdetmények ügyfelek részére történő átadását.
A jogszabálysértések mellett az MNB több intézmény online hiteligénylési folyamatában azonosított olyan elemeket, amelyek pontosítása, finomhangolása érdekében vezetői levél kiadása mellett döntött. Ebben egyebek közt előírta, hogy az adott piaci szereplő nyilvántartását úgy alakítsa ki, hogy abból igazolható legyen az egyes tájékoztatók, dokumentumok átadási időpontja, valamint a túlzott eladósodottság kockázatairól szóló tájékoztatót hangsúlyosan emelje ki. Az érintett hitelintézetnél emellett a szerződéses dokumentumok elolvasását az ügyfelek által úgy kell igazolni, hogy a megnyitásukat kötelezővé kell tenni.
A feltárt jogszabálysértések miatt
az MNB összesen 6,6 millió forint bírságot szabott ki a piaci szereplőkre, és felszólította őket a jogkövető magatartásra. Az azonosított hiányosságok kijavítását az MNB nyomon követi.
Május a személyi kölcsönöknél új rekordot hozott, miután egyetlen hónap alatt közel 72 milliárd forintnyi új szerződést kötöttek a bankok. Az év első öt hónapjában megkötött szerződések összege már megközelítette a 302 milliárd forintot a személyi hiteleknél, ami több mint a másfélszerese az egy évvel korábbi mennyiségnek.
A személyi kölcsönök iránti keresletet az év további részében tovább fűtheti a napokban elindult Otthonfelújítási program is, hiszen sok olyan háztartás lehet, amely az energetikai korszerűsítésen túl egyéb felújítási munkákat is elvégeztet az ingatlanán, és ezt hitelből finanszírozza majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.