Ahogy arról a Világgazdaság is beszámolt, a minap kormánydöntések sora jelent meg a Magyar Közlönyben. Ezek között több is kiemelkedő jelentőségű.
Megírtuk, hogy a kabinet végre döntött a Mohácsi Duna-híd és a kapcsolódó úthálózat kivitelezési feladatai ellátásához szükséges források biztosításáról. Nem kis összegről van szó, sőt, ez lesz minden idők legnagyobb összegbe kerülő hídépítése Magyarországon: a beruházásra a 2024–2031 évek vonatkozásában a kötelezettségvállalás mértéke összesen legfeljebb 389, 3 milliárd forint.
Csakhogy nem ez az egyetlen gigaberuházás, ami zöld lámpát kapott a kormánytól. Határozatba foglalta ugyanis, hogy egyetért az M49-es gyorsforgalmi út Ököritófülpös és Csenger közötti szakaszának és a kapcsolódó létesítményeknek a megvalósításával, valamint Szamossályinak az M49-es gyorsforgalmi útba (egy híddal a Szamos folyón) történő bekötésének tervezésével. Minderre pedig a pénzt is odaadta.
Ahogy az új Duna-hídnál, úgy ezek esetében is döntött a megvalósítás mentesítéséről a beruházási stop alól. Az M49-es kapcsán szintén kikötötte, hogy a vállalkozási szerződés hatályba léptetése csak úgy történhet meg, hogy a teljesítés csak a 2025-ös évtől kezdődően merülhet fel.
A két közútfejlesztési projekt egyúttal megkapta a kormányzati kötelezettségvállalást: a 2024–2028-as időszakra összesen 189,75 milliárd forint értékben. Ennek megoszlása a következő:
Tehát a Mohácsi Duna-hídra és az M49-es folytatására a kormány együttesen
kicsivel több mint 579 milliárd forint finanszírozást ad a következő hét évben.
Ennek ismeretében elmondható, hogy valami megváltozott, és a kormány egyértelműen megnyitotta a pénzcsapokat.
Pláne, ha hozzávesszük, mi készül még, és mi van napirenden. Ahogy azt megírtuk, az idén kiírják a feltételes közbeszerzési eljárást az M100-as autópályára, ami az M1-es autópályát kötné össze 32,3 kilométer hosszon Komárom–Esztergom vármegye központjával, Esztergommal. Minden idők legbonyolultabb autópálya-építésének ígérkezik, a bekerülése biztosan több száz milliárd lesz.
De nem csak a közúti infrastruktúrában indulnak nagyberuházások, hanem a vasútinál is. Lázár János építési és közlekedési miniszter éppen a napokban beszélt arról, hogyan alakítja át a MÁV-ot. Leszögezte, hogy az infrastruktúrára és a járművekre is fognak költeni egy „csomó pénzt”, igaz, a pontos fejlesztések még nem ismertek.
Mindezt pedig megfejeli egy egészségügyi projekt is, amely az egész ország egészségügyi ellátásának minőségére hat majd. Ez a Semmelweis mintegy 110 milliárd forintos külső klinikai tömbfejlesztése, amit az ígéret szerint mindenképpen listára fog venni a kabinet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.