BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lázár János: nem szabad veszélyeztetni az autóipar versenyképességét

Az építési és közlekedési miniszter szerint aggasztó lenne, ha az új Európai Bizottság az iparosítás ellen menne energia- és klímapolitikai intézkedéseivel.

Az energia- és a klímapolitika nem veszélyeztetheti az európai autóipar versenyképességét – mondta Lázár János építési és közlekedési miniszter pénteken Budapesten, miután a magyar EU-elnökség keretében a Közlekedési Tanács informális ülést tartott.

LÁZÁR János
Lázár János: gazdasági versenyképesség nélkül nincs jobb élet / Fotó: Illyés Tibor

A piachoz kell a klímacélokat igazítani, ha szükséges, változásokra van szükség, még nem késő – jelentette ki a tárcavezető egy kérdésre válaszolva a sajtótájékoztatón. Hozzátette: az autóipart modern technológiák alkalmazására kell kényszeríteni, de nem szabad megölni a versenyképességét.

Az Európai Bizottságnak ebben a kérdésben sokkal okosabbnak, pragmatikusabbnak és profitorientáltabbnak kell lennie. Lázár János hangsúlyozta: gazdasági versenyképesség nélkül nincs jobb élet, ehhez kell igazítani az energia- és klímapolitikai kérdéseket. Hozzátette: aggasztó lenne, ha az új Európai Bizottság az iparosítás ellen menne energia- és klímapolitikai intézkedéseivel.

Leszögezte, hogy Magyarország az egyik leginkább iparosított ország Európában, a GDP 30 százaléka jön az iparból, és ebben az ipari termelésben 25 százalék az autóipar aránya. Elmondta azt is, hogy nagyon magas az autóipar szerepe a magyar ipari termelésben.

Mi magyarok azt gondoljuk, hogy az autóipar Európa szíve-lelke, a legversenyképesebb ágazatunk, amit nem szabad veszélyeztetni. Az európai autóipar több piacra is termel, a profit Kínából és Amerikából jön, nem szabad kockáztatni a nagy német autóipari cégek profitabilitását. Ha a német autóiparban kevesebb profit lesz, kevesebb osztalékot kapnak a részvényesek, és kevesebb adót fizetnek ezek a cégek – jegyezte meg Lázár János egy kérdésre.

A Közlekedési Tanács pénteken két szekcióban ülésezett Budapesten, mindkét szekcióban az volt a legfontosabb kérdés, miként lehet lökést adni az európai versenyképességnek.

A magyar uniós elnökség célja, hogy egy új versenyképességi megállapodást kössön az európai választópolgárokkal, és ehhez Magyarország egy nagy lökést adjon.

A napokban megjelent Draghi-jelentés fontos fejezete foglalkozik a közlekedéssel, és kijelenthetjük, hogy nincs európai versenyképesség jó közlekedés nélkül. A jó közlekedés gyors, akadálymentes és olcsó – fejtette ki Lázár János. Hozzátette: óriási projekt lenne, ha a közlekedést Európában a következő időszakban készek és képesek lennénk fejleszteni. A miniszter beszámolt arról, hogy az ülésen vita volt a zöld átállás és a közlekedés, illetve a zöld átállás és a versenyképesség viszonyáról.

Egyetértettünk abban, hogy egyszerűbb szabályok kellenek, kevesebb bürokrácia, az új költségvetésben új finanszírozás a közlekedésnek. Át kell alakítani a közlekedést a kohézió érdekében, nemcsak fejlesztésre, hanem működtetésre is pénzt kell fordítani – jegyezte meg. Magyarország szempontjából fontosnak nevezte, hogy az észak-déli korridorok erősödjenek, vagyis a Balti-tengert az Égei-tengerrel, valamint az Adriával összekötő folyosó is. Mint mondta, ez katonai-védelmi okokból, de az áruforgalom miatt is fontos. A magyar kormány célja, és ebben is egyetértés volt az ülésen, hogy kulcsország legyünk, ami akkor lehetséges, ha minden áru, és minél több személy Magyarországon keresztül jut el Nyugatra és Északra – tette hozzá.

A magyar álláspont egyszerű arra vonatkozóan, honnan lesz erre pénz: a gazdasági versenyképességhez kell rendelni minden erőforrást. A legfontosabb cél, hogy az európai polgárok jól és biztonságban éljenek, ennek érdekében még több gazdasági eredményt kell letennünk az asztalra – hangoztatta Lázár János.

A miniszter elmondta a sajtótájékoztatón, hogy a Közlekedési Tanács ülésén részt vett minisztertársai, államtitkárok, kollégák támogatásukról biztosították Magyarországot a nehéz árvízi idők idején. Átérzik a helyzet nehézségét, és amennyiben szükséges segítséget is felajánlottak fűzte hozzá.

Salvini Budapesten, Lázárral már találkozott, Orbánhoz tart

Budapestre érkezett a migráció miatt hazájában perbe fogott olasz miniszterelnök-helyettes. Matteo Salvini egyben az infrastruktúráért közlekedési miniszter is, ebben a minőségében Lázár János építési és közlekedési miniszterrel már találkozott is, és konzultálni fog Orbán Viktor magyar miniszterelnökkel is, akivel az előzmények alapján sok megbeszélnivalója lehet.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.