BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyértelmű választ küldtek a magyar fiatalok: új játékszabályokat akarunk!

A Z generáció, vagyis az 1997 és 2012 között születettek számára ma már az innováció sokkal többet jelent a technológiai fejlődésnél. Milyen változásokat hozhat a magyar fiatalok új szemlélete a gazdaságban, felsőoktatásban, munkahelyeken, közlekedésben vagy a gyógyításban? – a Bosch és a Richter megbízásából készített felmérésnek köszönhetően többek között ez is kiderült.

A Z generáció szemszögéből járta körül a jövő és az innováció kérdéskörét idei közös közvélemény-kutatásában a magyarországi Bosch csoport és a Richter Gedeon Nyrt., a magyar fiatalok gondolkodásáról szóló felmérés eredményeit pedig a Bosch×Richter Innovátorok Napján mutatták be.

magyar fiatalok, Z generáció, Bosch, Richter
A magyar fiatalok körében elsőbbséget élvez a munka és a magánélet egyensúlya / Fotó: Bruzák Noémi / MTI

Magyar fiatalok: a legfontosabb a rugalmas munkaszervezés és a home office

Az 1997 és 2012 között születettek a világ legfontosabb problémáinak 

  • a fogyasztói társadalom kihívásait, 
  • a klímaválságot és 
  • a kifogyóban lévő természeti erőforrásokat tartják, és 

többségük a saját életmódján is kész változtatni, ha a környezetvédelemről, illetve a fenntartható jövőről van szó.

A fiatalok mindenekelőtt az utóbbi elősegítését várják el az innovatív cégektől. A vízióikkal kapcsolatban úgy nyilatkoztak, a gyógyításban és a közlekedésben számítanak a legnagyobb előrelépésre a gyakorlati innovációk terén, a felsőoktatástól tehetséggondozást, a nemzetközi projektekben való részvételt és a valós vállalati környezetben végezhető szakmai gyakorlatot várnak. A korosztály számára fontos, hogy az innovációs folyamatokon keresztül magyarországi vállalatok és magyar szakemberek is részt vegyenek a világ fejlődésében. Szerintük a Bosch és Richter innovációs ereje nemzetközi viszonylatban is meghatározó.

A válaszadók legnagyobb hányada (39 százalék) azt emelte ki, hogy a jövőben olyan terméket vásárolna, melynek kicsi az ökológiai lábnyoma. 

Sokan tervezik (29 százalék) például, hogy elektromos vagy hibrid hajtáslánccal felszerelt járműveket (rollert, biciklit, autót) fognak használni, de más alternatív energiára, így hidrogénmeghajtásra is áttérnének a jövőben (22 százalék).  

A kutatás adatai szerint tíz-húsz éves távlatban a mai ifjak közül legtöbben (47 százalék) azt várják, hogy olyan betegségekre is lesz gyógyszeres kezelés a jövőben, amelyekre korábban nem volt, illetve új gyógymódok megjelenésével is számolnak (44 százalék). Sokan gondolják úgy, hogy a jövőben a mainál jobb közlekedési infrastruktúra áll majd a rendelkezésünkre (44 százalék), és vezető nélküli járműveket sem lesz majd ritkaság látni (31 százalék), munkahelyeinken pedig robotok segítségével lesz hatékonyabb a munkánk (32 százalék).

A Z generáció tagjainak több mint kétharmada (70 százalék) a jövőben kifejezetten szeretne innovatív munkahelyen dolgozni. 

A kutatási eredményekből ugyanakkor kitűnik, hogy minden más szempontnál fontosabbnak tartják a rugalmas munkaszervezést és a home office-t, hogy a munka-magánélet egyensúlya meglegyen (44 százalék). 

Erre a vállalatok innovatív hozzáállásának és a jövő munkahelyének fontos mércéjeként tekintenek. Sokat jelent e korosztálynak az is, ha a munkahelyek a legújabb technológiákat alkalmazzák (37 százalék), és modern, esztétikus, ergonomikus fizikai környezetet kínálnak, ami segíti az innovációt és a kreativitást (37 százalék), inspiratív és izgalmas teret adva a kollaborációnak és a kikapcsolódásnak is (30 százalék). Az adatokból jól látszik, hogy a fiatalok munkavállalói szemléletében egyértelműen a személyes és emberi tényezők a legfontosabbak, amelyek még olyan szempontokat is háttérbe szorítanak, mint a mesterséges intelligencia (24 százalék) vagy a robotikai megoldások (14 százalék) alkalmazása a jövő munkahelyein.   

A fiatalok mintegy harmada úgy véli, hogy az ország szempontjából az a jó innováció, ami itthon valósul meg (35 százalék), vagy amelyen magyar szakemberek is dolgoznak (32 százalék).

Az eredményekből jól látszik, hogy a hazai Z generáció szerint a három legmeghatározóbb terület, ahol Magyarország ma élen jár az innovációban:

  • a szoftveres megoldások és a szoftverfejlesztés (34 százalék), 
  • a gyógyszerkutatás (33 százalék) és 
  • az autóipar (31 százalék). 

Megkérdezték a magyar fiatalokat, milyen autót vennének – nem erre a válaszra számítottak

A klímaváltozással és az elektromos átállással ugyan tisztában vannak a Z generáció itthoni tagjai, az e-kocsikat mégis kevésbé preferálják, sőt az online vásárlást sem. Egy friss kutatásból az is kiderült, hogy még az sem érdekli őket, milyen márkájú autót vezetnek, mivel nekik is a legfontosabb az ár.

„Nincs meg a hibázás kultúrája Magyarországon”

A konferencia első panelbeszélgetésében többek között arra keresték a választ a résztvevők, hogy miért hiányzik Magyarországon a hibázás kultúrája. Szászi István, aki a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban, elmondta, a hibázás amolyan pejoratív fogalom: az innovációban azt a próbálkozást jelenti, amelyik nem lesz sikeres. „Merjünk hibázni, de tanuljunk is belőle rögtön, mert észre kell venni, ha egy ötlet nem életképes. Meg kell tanulni elengedni az ilyen dolgokat” – mutatott rá.

Orbán Gábor, a Richter Gedeon Nyrt. vezérigazgatója szerint ugyanakkor ennél kicsit árnyaltabb a helyzet a gyógyszeriparban és az egészségügyben, amelyekben „nem babra megy a játék, és betegek élete múlik azon, hogyan végezzük a munkánkat”.

Steffen Hoffmann, a Bosch csoport észak- és kelet-európai regionális elnöke később azzal folytatta, hogy a technológia és a világ olyan mértékben változik, hogy valójában azt sem tudni, mi lesz jövőre, nemhogy öt-tíz év múlva. Az viszont szerinte kijelenthető, hogy

túlszabályozás zajlik Európában, amely bizonyos értelemben és iparágakat figyelembe véve, hátráltatja a fejlődést. Brüsszel túl ambiciózus a különböző szabályaival. 

Szolyák Tamás, a Richter Gedeon Nyrt. törzskönyvezési és betegbiztonsági igazgatója azon a vélemény volt, hogy az idősebb generációnak egyre nehezebb megérteni a fiatalok kommunikációját, ráadásul nekik csak egy eszköz a munka, hogy megvalósítsák saját céljaikat.

Az ázsiai technológia térnyerésével kapcsolatban elhangzott, elsősorban a munkakultúrában van eltérés az európaitól, így az öreg kontinensen dolgozóknak bizony csipkedniük kell magukat, hogy Európa nehogy még jobban lemaradjon ezen a téren. „Megvannak nálunk is az összetevők a sikerhez, de Ázsia és az Egyesült Államok ebben jelenleg előttünk jár.” 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.