Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) két fontos applikációt is indított az elmúlt években. Mik az eddigi tapasztalatik?
Az OMSZ mindig igyekszik a technológiai fejlődés eredményeit, vívmányait a betegek szolgálatába állítani. A fejlesztések az informatika területén az utóbbi években hoztak olyan lehetőségeket, amik a mobilalkalmazásokban öltöttek testet, így most már nekünk is van két olyan mobil applikációnk, ami nonprofit és bárki számára ingyen letölthető. Az egyik a SzívCity, ami mostanra gyakorlatilag
egy életmentő közösséget hozott létre.
A felhasználók körülbelül 50 ezren vannak és vállalják, ha a környékükön valaki újraélesztésre szorul, akkor kapnak egy riasztást a mobiljukra és rohannak segíteni.
A másik alkalmazás, az ÉletMentő, ami a segélyhívást könnyíti meg azzal, hogy amikor letölti az ember az applikációt a telefonjára, akkor beírhat ebbe magáról bármilyen egészségügyi információt. A teljesség igénye nélkül feltüntetheti
Így ha egyszer ne adj isten a felhasználó rosszul lesz, akkor egy gombnyomással ezek az információk a riasztás pillanatában mind megjelennek a mentőszolgálat monitorján. Ezzel fontos pillanatokat spórolhatunk meg vészhelyzet esetén, hiszen a hívásfogadónak nem kell annyit kérdeznie. Az applikáció akkor is hasznos lehet, ha nem saját magunkhoz hívunk segítséget, hanem mondjuk egy balesetet észlelünk.
Mondana erre egy példát?
Ha történetesen az autópályán vagy egy kisebb erdei úton észlelünk balesetet, akkor az ember általában nem tudja pontosan meghatározni, hogy épp hányas kilométer-szelvény között vagy épp melyik két település közelében tartózkodik, különösen igaz ez stresszhelyzetre, ilyenkor azt sem tudjuk sokszor, hol vagyunk. Az applikációban van egy nagyon precíz helymeghatározás, ami kijelzi a diszpécsernek, hogy hol vagyunk.
Milyen egyéb életmentő funkciókkal bővült az alkalmazás a kezdetek óta?
Rengeteg hasznos funkció van még benne, de egyet hadd emeljek ki:
van egy olyan gomb, amivel azt tudjuk jelezni, hogyha nem tudunk beszélni.
Vannak olyan rosszullétek, ahol az ember próbál kommunikálni, de nem értik, amit mond. Sokan kapnak például stroke-ot – agyi érkatasztrófát – minden évben, ez évente körülbelül 30 ezer embert érint Magyarországon. A stroke egyik nagyon gyakori tünete az érthetetlen beszéd, így a mentősök nem értik, mit szeretne a beteg a tudtukra adni. Ilyenkor is hasznos az ÉletMentő, mert van a kezelőfelületen egy kis gomb, amit ha megnyomunk, akkor képek jelennek a képernyőn, ahol gyorsan ki lehet választani, mi történt velünk.
Ilyen lehet például
vagy bármi más egyéb. Ezt a funkció egyébként akkor is rendkívül hasznos, ha mondjuk külföldön történik vele valami és nem beszéli a helyi nyelvet.
Külföldön is tudjuk használni az alkalmazást?
Ugyanez az applikáció működik most már Csehországban, Szlovákiában, Ausztriában és Németországban is. Így ha valaki mondjuk Csehországban kirándul és ott kerül vészhelyzetbe, akkor hasznos dolog tud lenni, hogy három gombnyomással a helyi mentős mindent tud róla: hol van, ki az illető, mi történt és már megy is a segítség. Ez egy nagyon komoly fejlesztés.
Hány felhasználójuk van már?
Az appot most már 740 ezren használják Magyarországon, pozitívak a visszajelzések, nagyon hasznosnak tartja mindenki, úgyhogy ezt javaslom, hogy töltsék le a mobiljukra. Annyi butaság működik az ember mobiltelefonján, ez legalább egy hasznos dolog, remélem, hogy sosem kell a használnia annak, aki letölti, viszont ha egyszer ne adj’ isten bajba kerül, akkor ott van kéznél, és életet menthet.
Győrfi Pál: a magyar lakosság közel tizedét minden évben meg kell menteni
Az évi 1,25 millió esetből természetesen nem mindegyik igényel azonnali, életmentő beavatkozást, de amikor elindul a mentőautó egy címre, sosem tudhatják előre, hogy mi vár rájuk a helyszínen. Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat kommunikációs vezetője a Világgazdaságnak adott interjújában többek között arról is beszélt, hogy naponta érkeznek be hozzájuk indokolatlan hívások néha mentőhelikoptert is követelve, miközben mások akkor sem hívnak segítséget, ha sztrókot vagy infarktust kaptak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.