A Fővárosi Törvényszék a mai napon harmadszor is megsemmisítette a Déli Körvasút környezetvédelmi engedélyét – jelentette be Kreitler-Sas Máté a közösségi médiában.
Újbuda környezetvédelemért felelős alpolgármestere szerint a bíróság megállapította, hogy jogszabálysértő volt katonai célúvá minősíteni a beruházást. „Sajnos az okozott környezeti károkat már nem lehet semmissé tenni, azonban az építkezést azonnal fel kell függeszteni” – szögezte le.
A VEKE hasonló információkról számolt be. A közlekedési egyesület úgy fogalmazott, hogy a magyar jogtörténetben egyedülálló módon a Fővárosi Törvényszék harmadik alkalommal is megsemmisítette a Déli Körvasút környezetvédelmi engedélyét. Kiemelték, hogy ezzel az összes többi engedély is érvényét veszti.
Beszámolójuk szerint a bíróság emellett azt is kimondta, hogy ez a beruházás nem minősül katonainak, és az eljárásban figyelmen kívül hagyták az ügyféljogokat is. Megerősítették azt az állítást is, hogy az építkezést azonnali hatállyal le kell állítani.
A fejlemény kapcsán kerestük az Építési és Közlekedési Minisztériumot (ÉKM). Arra voltunk kíváncsiak, hogy a tárca szerint milyen fejlemény állt be a bíróság döntése nyomán, és annak milyen hatása van a beruházásra, mit tesz most az ügyben az ÉKM. Amint válaszolnak, közzétesszük.
Még 2022 végén indult el az a per, amelyet a fővárosi, az újbudai és a ferencvárosi önkormányzat civil szervezetekkel közösen kezdeményezett azért, hogy a bíróság megsemmisítse a Déli Körvasút-beruházás környezetvédelmi engedélyét. A felperesek arra hivatkozva akarják megakadályozni a kivitelezést, hogy főváros lakott területe „nem terhelhető tranzit vasúti teherforgalommal, ezért azt ki kell tiltani, és alternatív útvonalat kell biztosítani”.
A Pest Vármegyei Kormányhivatal az első környezetvédelmi engedélyt még 2022. november 11-én adta ki. Ezzel szemben indult meg a pereskedés. Végül aztán a harmadik környezetvédelmi hatásvizsgálati eljárást követően, 2023. november 24-én a Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Kormányhivatal határozatot adott ki, amelynek értelmében a projekt ismét környezetvédelmi engedélyt kapott. Ezt követően pedig megtörtént az építési engedély módosítása a Vasúti Közlekedési Hatóság részéről.
Aztán tavaly a karácsonyi időszakban érkezett a hír, hogy a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért Egyesület, a Védegylet Egyesület, valamint Kreitler-Sas Máté, az LMP újbudai képviselője újra keresetet nyújtott be a Fővárosi Törvényszéken a Déli Körvasút nemrég kiadott környezetvédelmi engedélye ellen. Ha minden igaz, ebben született most döntés.
A Déli Körvasút beruházása vitán felül új alapokra helyezi a fővárosi vasúti közlekedést és az országos vasúti teherforgalmat is, ráadásul abszolút környezetbarát módon. A közel ezermilliárd forintos fejlesztés lényeges üteme az eredeti tervek szerint 2027 végéig befejeződhet. Hogy pontosan mit is takar a Déli Körvasút projektje, azt az alábbi cikkben foglaltuk össze.
Erős hírrel indul a január, felgyorsul ugyanis a katonai célúvá minősített Déli Körvasút kivitelezése. A vállalkozó napokon belül munkába áll, de az önkormányzati választások közelsége miatt borítékolható, hogy ennek nem mindenki fog örülni. Pedig a beruházás vitán felül új alapokra helyezi a fővárosi vasúti közlekedést és az országos vasúti teherforgalmat is, ráadásul abszolút környezetbarát módon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.