Az Egyesült Államokban és Ázsiában tapasztalható reklámpiaci fellendülés után az elemzők arra számítanak, hogy Európában is újraindul a növekedés. A francia állami tulajdonú Interdeco reklámvállalat és az OMD France médiaügynökség közösen kiadott tanulmánya, az AD Barometer szerint 2004-re Európában 2,5, ezen belül Franciaországban 1,6 százalékos növekedésre lehet számítani. A vén kontinensen immár harmadik éve tart a reklámpiac pangása. Mindazonáltal kétévi mélypont után a helyzet azért valamelyest mégis javult. Az AD Barometer szerint ebben az "átmeneti évben" a nagy médiumok (sajtó, rádió, televízió, utcai plakátokon hirdetők, mozi) kiadásainak stagnálásával legfeljebb 0,1 százalékos visszaesés várható.
Európán belül nagy különbségek figyelhetők meg. Franciaország - csakúgy, mint Német- és Olaszország - az idei év vesztese. A reklámpiac alakulása kevésbé érintette Spanyolországot, Svédországot és Nagy-Britanniát.
A világtrendektől eltérően Magyarországon az idén is inflációt meghaladó mértékben, várhatóan legalább 15 százalékkal bővülnek a reklámkiadások - véli Bognár Tamás, a PanMedia igazgatója. Mint mondta: ennek elsődleges oka, hogy a reklámpiacon a legnagyobb súllyal szereplő FMCG-termékek forgalma Magyarországon ugyancsak az infláció feletti mértékben bővült az elmúlt két évben. Figyelemre méltó az is, hogy a napi cikkek reklámozásán túl nőtt a gépjárművek és a banki szolgáltatások hirdetésére fordított összeg is. Bognár Tamás szerint 2004-ben ugyancsak inflációt meghaladó mértékben, 10-15 százalékkal bővülhet a hazai reklámpiac.
Somlói Zsolt, a Mindshare reklámügynökség ügyvezető igazgatója szerint jelentős mértékben befolyásolhatja a magyar reklámpiac alakulását a jövő évi EU-csatlakozás. Mint mondja: a belépéssel számos új hirdető jelenhet meg a hazai piacon, és erősödni fog az európai parlamenti választásokkal kapcsolatos hirdetési aktivitás is. Somlói Zsolt szerint a 2004-ben számhordozhatóvá váló mobilszámok miatt is élénkülés várható a piacon.
A szakértők egyetértenek abban, hogy az ez évi bővülésnek a legnagyobb nyertese a televíziós piac. A két nagy kereskedelmi csatorna mellett a közszolgálati televízió is profitál belőle - véli Bognár Tamás. A kereskedelmi csatornákon az idei év első kilenc hónapjában több mint 25 százalékkal nőtt a reklámok mennyisége, amivel praktikusan betelt az az időmennyiség, amit a reklámtörvény engedélyez.
A legnagyobb kérdés, hogy miként változik meg a televíziós piac, illetve erre a változásra hogyan reagál a többi média. Az eddigi évek tendenciái mindenesetre azt mutaják, hogy várhatóan megtörik a lendület, s a televíziók részesedése a reklámtortából nem nő tovább. Persze nagy kérdés, hogy melyik szegmens javára történik majd átrendeződés. A napilapok és a rádió erősödését szinte biztosra veszem, a többit meg majd meglátjuk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.