Ismét fellendült a mobiltelefonok piaca. Tavaly közel 665 millió készüléket adtak el világszerte, az utolsó három hónapban gazdára talált 194 millió telefonnal pedig minden eddigi negyedéves rekord megdőlt - derül ki az amerikai IDC piackutató cég legfrissebb elemzéséből.
A mutatók kedvező alakulásában nagy szerepe volt a piacvezetőknek. A finn Nokia az év második felében ismét 30 százalék fölé tornászta részesedését a jól szegmentált készülékportfóliójával. Az amerikai Motorola pedig az utolsó negyedévben nemcsak visszaszerezte hagyományos második helyét, hanem rekordmennyiségű készülék eladásával ismét számottevő előnyre tett szert a helyét a harmadik negyedévben megszerző Samsunggal szemben. Az év többi részében stabilan negyedik Siemenst az utolsó három hónapban egy másik dél-koreai "trónkövetelő", az LG Electronics szorította hátrább, bár a teljes 2004-es mutatók alapján megőrizte negyedik helyét.
A magyarországi mobiltelefonok értékesítéséről nyilvánosan hozzáférhető adatok nincsenek, a szállítók becslései szerint az új készülékek piaca az utóbbi egy-két évben 2-2,3 millió darab közé tehető. A szürkeimport szintén jelen van, és az eladásokban szerephez jutnak a használt telefonok is, de utóbbiak aránya nehezen becsülhető meg.
A hazai piacot még mindig a szolgáltatók által támogatott eladások jellemzik, de tavaly már érezhető mértékű volt a kártyafüggetlenek értékesítése is. Ez az új készülékek eladásának közel 10 százalékát adta, s az idén további bővülésére lehet számítani - válaszolta lapunk kérdésére Kunos Balázs, a Samsung Electronics Magyar Rt. mobiltelefon-üzletágának vezetője. Ez utóbbiba a gyártók márkaboltjai mellett újabban az elektronikai szakkereskedések és a hipermarketek a forgalma is beletartozik. A dél-koreai cég itteni leányvállalata tavaly 12 milliárd forint értékben adott el mobiltelefont Magyarországon. Ezzel - saját számításaik szerint - értékben a harmadik, mennyiségben a negyedik legnagyobb szállító lett. Úgy vélik, hogy a harmadik generációs (3G-) szolgáltatások ez évre tervezett itthoni indulásával 2005 második felében beindulhat az erre alkalmas készülékek forgalma is.
A magyar mobilkészülék-piac továbbra is nagyon árérzékeny, de a régi telefonjukat lecserélők már kamerás típust keresnek - mondja Suga János, a Motorola Mobil magyarországi vezetője. Tapasztalatai szerint is feljövőben van a kártyafüggetlen-piac, amit egyebek mellett az is hajt, hogy a legújabb csúcsmodellek az európai vagy világpremierrel nagyjából egy időben a gyártói márkaboltokban itthon is beszerezhetők.
A támogatott szolgáltatói készülékek piaca azonban továbbra is meghatározó marad. A mobilcégeknek ugyanis a 3G-szolgáltatások felfuttatásához is szükségük lesz erre a keresletélénkítő eszközre - húzza alá.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.