BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Már vannak érdeklődők a MÁV ÁBE kgfb-állományára

A MÁV Általános Biztosító Egyesület (ÁBE) számára, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) által előírt kötelezettségeket a felügyeleti biztosnak kell végrehajtania, így a kötelező gépjármű felelősségbiztosítási (kgfb) állomány átruházást is neki kell levezényelnie, érdeklődők máris vannak - tudta meg az MTI Binder István felügyeleti szóvivőtől.

A PSZÁF április 3-i határozata szerint a MÁV ÁBE-nek elő kell készítenie tartalékhiányos kgfb állományának átruházását. Erről először április 15-én, azt követően pedig havonta kell tájékoztatnia a felügyeletet. Az átadást tartalmazó szerződés tervezetét június 30-ig kell begyújtani a PSZÁF-hoz. A közgyűlést a határozat kézhezvételétől számított 30 napon belül kell összehívnia az egyesületnek. Ezen tárgyalni kell a felügyelet két kezdeményezését: az első számú vezető (az elnök-vezérigazgató), valamint a vezető biztosításmatematikus leváltását.

A határozat kézhezvételétől kell az egyesületnek - a társbiztosítók megtérítési követeléseire tekintettel - megképeznie a függőkár tartalékot. A felsoroltak végrehajtása a múlt pénteken kinevezett felügyeleti biztos, Gazda-Pusztai Sándor és két helyettese - Feróné Szép Rita valamint Nemeskéri Attila - feladata. A biztosítók tartalékairól két, 2001-ben hozott pénzügyminiszteri rendelet intézkedik. Az első valamennyi biztosításra ad szabályokat, míg a második kifejezetten csak a kgfb tartalékairól rendelkezik. Ez utóbbi három féle tartalékot ismer, ezek: járadék-, függőkár- és IBNR (a bekövetkezett, de még be nem jelentett károk) tartaléka. A másik rendelet részletezi az egyes tartalékok képzési szabályait.

Akinek járadékot fizet a biztosító, az után annyi tartalékot kell ma képezni, amennyi - a hozamával együtt - fedezi a jövőbeli kifizetéseket. A biztosítók ezt a tartalékot igyekeznek "megváltani", vagyis egy mindkét félnek elfogadható egyösszegű kifizetéssel megszüntetik azt. A függőkár tartalék arra szolgál, hogy a már bejelentett, de még nem, vagy csak részben kifizetett károkra fedezetet adjon. Legbonyolultabb az IBNR - a bekövetkezett, de még be nem jelentett károk - tartalékának a meghatározása.

Ha a biztosító még nem műveli 3 éve az adott biztosítást, akkor a "megszolgált" éves díj - a kárkifizetésre jutó díj - legfeljebb 6 százalékáig kell képeznie ezt a tartalékot. Ellenben ha több mint 3 éve műveli már az adott biztosítást - esetünkben a kgfb-t - akkor a saját statisztikai adatai alapján képezheti az IBNR tartalékot. Az MTI értesülése szerint ez a szabály volt az egyik forrása az egyesület és a felügyelet közti vitának. Miután a MÁV ÁBE már több mint 3 év óta köt kgfb-t, ezért joga van a második előírás - a saját adatai - alapján képzett tartalékolásra. A felügyelet véleménye szerint viszont az állomány olyan dinamikusan nőtt, hogy az előző évek adatai nem alkalmasak a következő év tartalékainak a megállapítására. Valószínű ugyanis, hogy a nagy tömeggel nagyobb kockázatú ügyfelek is érkeztek az egyesülethez.

A kgfb állomány - a tartalékokkal együtti - értékesítése, így a vevő kiválasztása is az egyesület, illetve a nevében eljáró felügyeleti biztos feladata - mondta Binder István. Először azonban a helyzetet kell tisztázni, hogy meghatározható legyen, mi az, ami eladó. Ennek ellenére érdeklődők máris jelentkeztek. A felügyeleti biztos az ügyfelek biztonságát és az egyesület üzleti szempontjait is figyelembe fogja venni az értékesítés során - mondta a szóvivő.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.