BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fekete május az autóiparban

Hatszázalékos eséssel, 275 ezer darabra csökkent májusban a múlt év azonos időszakához képest Németországban újonnan forgalomba helyezett személyautók száma. A német autóipari szövetség, a VDA szerint a nagyarányú visszaesés a magas üzemanyagárak, valamint a tervezett, a szén-dioxid-kibocsátáson alapuló adózás körüli bizonytalanság miatt következett be. Emellett májusban 9 százalékkal kevesebb új autót rendeltek a német vásárlók.

Mindez – a megrendelések számának csökkenését követően – a termelésre is káros hatással volt, hiszen a megelőző évhez képest 5 százalékkal kevesebb, 452 ezer személygépkocsit gyártott a német autóipar májusban, de a 2,531 millió darabos öthavi termelés is 3 százalékkal alulmúlta a tavalyit. Ugyancsak 3 százalékkal esett az iparág első öthavi exportja, 1,915 millió darabra.

Az Egyesült Államokból is kiábrándító jelentések érkeztek. A szigorúbb hitelelbírálás és a benzin drágulása miatt 11 százalékkal szűkült a piac. Ugyanakkor a detroiti Big Three, vagyis a Chrysler, a Ford és a General Motors (GM) alkotta nagy hármas májusi eladásai 16–27 százalékkal zuhantak. A legnagyobb forgalmú külföldi gyártó, a Toyota is majdnem 8 százalékkal kevesebb kocsit értékesített, mint egy éve. Ez utóbbi – akárcsak az amerikai márkák – nem személyautóival vesztett piacot, hanem amiatt estek az eladások, mert a vevők elfordultak a nagyméretű pick-upoktól és a hatalmas műterepjáróktól. Ezekből 36, illetve 42 százalékkal vettek kevesebbet májusban, mint a tavalyi ötödik hónapban. Négy dollárba kerül ugyanis egy gallon benzin (egy amerikai gallon 3,7 liter), vagyis 170 forintba kerül egy liter, és ez a rekordárszint sokkolja az amerikaiakat.

Az üzemanyag példa nélküli drágaságát a vásárlási szokások megváltozásával fogadta a piac. Pedig évtizedekig az európaiaknál sokkal nagyobb, sok esetben luxusfelszereltségű pick-upok (platós kisteherautók), valamint az ötméteres terepjárók (SUV) földje volt Amerika, ebben az évben azonban már akár egymillióval is csökkenhet az ilyen járművek forgalma, ez viszont az ágazat adózás előtti profitját 10 milliárd dollárral is visszavetheti.

Ezért a GM bejelentette, be fog zárni négy – összesen évi 700 ezres kapacitású – észak-amerikai pick-up- és SUV-gyárat, ugyanakkor 200 ezerrel növeli személyautó-gyártását. Arról is szó van, hogy a világ legnagyobb autógyártója átalakítja vagy eladja azt az üzemet, ahol a Hummer készül. A Ford viszont már tavaly becsukta a virginiai Norfolkban lévő pick-up-gyárát, és egy másikat is St. Louisban, ahol az Explorer SUV készült. A cég ugyanakkor bejelentette, hogy a nagy pick-upokat összeszerelő mexikói üzemét 2,4 milliárd dollárért átalakítja, és alkalmassá teszi arra, hogy 2010-től kisautókat, Fiestákat gyártson. Mindeközben az üzemanyag-takarékos személyautók iránt nő a kereslet: a Ford áprilisban 3,8 százalékkal, 85,5 ezerre növelte eladásait.

Idehaza lassul a csökkenés

Magyarországon lassult az autópiac negyedik éve tartó szűkülése. Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke az előzetes adatok alapján elmondta, hogy májusban már csak körülbelül egy százalékkal kelt el kevesebb személygépkocsi, mint egy évvel korábban.

Az első négyhavi, 55 029 darabos új személygépkocsi-értékesítés még 1,5 százalékkal maradt el az elmúlt év azonos időszakában regisztrálttól, míg március végén még 4,1 százalékos visszaeséssel zárult a negyedév.

Ennek ellenére tovább-ra is 170-175 ezres éves értékesítési szintre számít az MGE a tavalyi 177 ezer után. Mint az elnök mondta, remélik, hogy az idén megindul a gazdaság fejlődése, és ennek hatása jelentkezik az autóeladásokban is, hiszen 1994 óta a személyautó-piac jelzi a gazdaság erejét.





Az első négyhavi, 55 029 darabos új személygépkocsi-értékesítés még 1,5 százalékkal maradt el az elmúlt év azonos időszakában regisztrálttól, míg március végén még 4,1 százalékos visszaeséssel zárult a negyedév.

Ennek ellenére tovább-ra is 170-175 ezres éves értékesítési szintre számít az MGE a tavalyi 177 ezer után. Mint az elnök mondta, remélik, hogy az idén megindul a gazdaság fejlődése, és ennek hatása jelentkezik az autóeladásokban is, hiszen 1994 óta a személyautó-piac jelzi a gazdaság erejét.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.