BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Johnnie Walker, Baileys – Hogy kapták a nevüket? Fotókkal

A világ legelismertebb italmárkáinak jó része a hajdani alapító-készítők nevét viseli. A Johnnie Walker vagy a Jack Daniels nem pusztán márka: értéket közvetít. A rég elfeledett alapítók után kutatva néhány meglepetéssel találjuk szemben magunkat.

Az alkoholos italok brandadásával kapcsolatos döntések rendkívül fontosak, hiszen a szektorban 300 milliárd dollár cserél gazdát évente – írja a Forbes. A világ nyugati része egyre gyakrabban választja a röviditalokat sör helyett, az ázsiai országok lakói pedig előszeretettel veszik le a polcokról a skót whiskey-t.

A vásárlók örömmel fizetik meg a márkákat, amelyek a régmúltba vesző neveken keresztül értékeket, életérzést próbálnak közvetíteni a puszta érzéki élményen felül. Egy üveg kék címkés Johnnie  Walkerért akár 300 dollárt is kifizetnek a fogyasztók. De vajon kihez tartozik a dollármilliókat érő név? Az igazság az, hogy John Walker soha nem párolt le egyetlen csepp whiskey-t sem. 

A történet a XVIII. században kezdődött, amikor a brit hatóságok elhatározták: megadóztatják a whiskey-gyártás. A skótok azonban nem szívesen fizetek nemzeti italuk után, ezért a lepárló üzemeket kicsi, drog-barlangokhoz hasonló egységekké alakították át, ahol titokban, illegálisan állították elő az élet vízét. A minőség azonban megszenvedte a körülményeket. Ekkor lépett színre John Walker, egy élelmiszer-kereskedő, aki korábban különböző teatípusok keverésével ért el sikereket. A skót üzletember a whiskey-vel is hasonlóan a cselekedett: a durva single-maltok elegyítésével létrehozta a világszerte népszerű blendet.

Bár Walker maga nem gyártott whiskey-t, legalább valós személy volt, ami nem mondható el például R. és A. Bailey-ről. A likőrgyártó fivérek valójában a Gilbey’s gint gyártó cégvezetők agyából pattantak ki. A menedzsment 1970-ben elhatározta, hogy az idealizált ír életérzést jeleníti meg új márkájában. Elkészült a lágy, krémes ital, a vezetőség pedig a munka befejezését megünnepelendő a Bailey pubba ment, amely történetesen a Bailey Hotellel szemben található. Ezek után csak fel kellett cserélni kezdőbetűket, és máris felkerülhetett a két sosevolt Bailey neve az üvegekre.

Ellenpéldaként Jack Danielt hozhatjuk fel, a férfit, aki már kilenc éves korában is whiskey-vel foglalkozott. 1904-ben St. Louisban aranyérmet nyert a róla elnevezett itallal, a márka azonban továbbra is csak helyi különlegességnek számított. Egészen addig, amíg Frank Sinatra közbe nem lépett. A legendás énekes felkarolta a Jack Daniel’s-t, közbenjárására a hetvenes évekre már egy millió kartont adtak el évente a két évtizeddel azelőtti 150 ezer helyett.

További márkák, és érdekességek a galériában.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.