A szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum, közismert nevén a Skanzen 40 éves történetében először készült az intézményhez kapcsolódó reprezentatív vizsgálat, a GfK Hungária Piackutató Intézet omnibusz kutatása 2008 októberében zajlott. Pontos helyzetképre azért volt szükség, hogy a múzeumban az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében jelenleg megvalósuló beruházás, a Skanzen Örökség Program majdani hatásai mérhetővé váljanak.
A felmérésből kiderült, hogy a turisztikai környezetben kulturális élményt nyújtó szabadtéri múzeumok a szabadidős tevékenységek piacán egyszerre versengenek a kulturális tevékenységekkel (a múzeumok, színházak, mozik, koncertek látogatásával) és a kirándulás, túrázás célpontjaival. Szabadideje eltöltéséhez a magyarok mintegy 40 százaléka azonban egyáltalán nem választ sem kulturális, sem turisztikai célpontot, a rokoni, baráti kör meglátogatásán és a bevásárlóközpontok felkeresésén kívül szinte soha nem mozdul ki.
A jellegzetes Skanzen-látogató éppen e passzív prototípus ellentétét testesíti meg. A kutatás tanúsága szerint azok a honfitársaink, akik szabadidejükben szívesen keresnek fel szabadtéri múzeumokat, ugyanakkor lelkesen járnak más múzeumokba és nem kevésbé lelkes kirándulók is. De kiemelkedő gyakorisággal látogatják a színházakat, szabadtéri fesztiválokat, koncerteket is. A sokféle programon általában családi, baráti körben vesznek részt, és az újabb programlehetőségek kiválasztásában sokat adnak társaik, barátaik véleményére. Ideális kultúrafogyasztó csoportról van szó, amelynek figyelméért egyre többféle program verseng.
A szentendrei Skanzen ma a legnagyobb spontán ismertséggel rendelkező hazai szabadtéri kiállítóhely: a magyar társadalom legalább 11 százaléka magától említi a nevét ebben a kategóriában, támogatott ismertsége a teljes lakosságban 30 százalékos. A magyar lakosság 21 százaléka állítja, hogy már járt ott, vagyis a Skanzent ismerők fele felkereste a múzeumot. Az is kiderült, hogy aki egyszer járt a Skanzenben, az 38 százalékban visszatér. A válaszok szerint a visszatérés motivációi magából a helyből, az itt eltöltött idő öröméből, a megtapasztalt újdonságokból fakadnak.
A Skanzen ismertsége, látogatottsága nemzetközi viszonylatban is átlag feletti. Nem versenyezhet ugyan a műfajt alapító stockholmi intézménnyel, de a már hasonló kutatással rendelkező társintézmények visszajelzéseiből kiderül, hogy az európai skanzenek támogatott ismertsége általában nem éri el a lakosság 30 százalékát.
A skanzenek „hibrid” volta nem pusztán a versenytársakat szaporítja, de lényegi összetevője a múzeumtípus különleges vonzerejének is. A felmérésben megvizsgált személyes benyomások egyszerre mutatják a hagyományos, múzeumi szerepkör erejét és a szabadidős, családi programhelyszín attraktivitását.
A kutatás tanúsága szerint, akik ismerik a Skanzent, azok kimagasló mértékben tisztában is vannak a múzeum eredendő küldetésével, hiszen elsőként a „különböző tájegységekre jellemző régi házak, népi építészet” formula jut eszükbe róla, s ezt rögtön a „hagyományőrzés, régi szokások felelevenítése” követi. Ha azonban a kutatók a látogató saját élményének mibenlétére kérdeznek rá, kiderül, hogy a „minden korosztály számára élvezhető program a szabad levegőn”, a „park és múzeum egyben”, valamint az „ideális családi program” válaszok a legnépszerűbbek. Igaz, hogy nem sokkal marad le az „oktatás, ismeretterjesztés céljára kiváló” meghatározás sem, de világosan látható, hogy a Skanzenben eltöltött idő a kulturális tapasztalatok megszerzésének családi, közösségi, élményszerű alkalmaként nyerte el a látogatók rokonszenvét.
Mivel a Skanzen eredeti tudományos küldetésének megőrzésével kívánja bővíteni látogatói bázisát, a reprezentatív kutatás nyomán kettős kérdést intézhet saját magához. Az egyik arra vonatkozik, hogy vajon leglátogatottabb fesztiválnapjain miképpen tehetné még kézzelfoghatóbb tapasztalattá a kulturális örökség paraszti, vidéki formáit. A másik pedig arra, milyen további, minden nyitvatartási napon vonzó alternatívák dolgozhatók ki a tudás átadásának megszokott múzeumi gesztusaihoz. A legfontosabb európai skanzenek Detmoldtól Beamishen át Aarhuusig változatos irányokban keresik a megoldást. Amiből több kellene: egyedi helyszínek, kiegészítő szolgáltatások, mobilitás.
A Skanzent már legalább egyszer meglátogatók 48 százaléka semmit sem hiányol a múzeumból, „jó, ahogy van”. A fiatal családos és az átlagosnál magasabb jövedelmű fiatal látogatók között azonban van egy szignifikáns csoport, amely „több látnivalót”, egyéb „szolgáltatásokat”, illetve „könnyebb megközelíthetőséget, parkolási lehetőséget” szeretne. A nemrégiben elindult fejlesztések sok tekintetben elébe mennek ezeknek az igényeknek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.