Egyre több vállalat vezet be megkurtított munkarendet. A Chrysler, valamint a Skoda is csak heti négy napon dolgoztat, utóbbinál ez így is marad legalább az első félév végéig, ami nemcsak a költségcsökkentést, hanem a felhalmozódott készletektől való megszabadulást is szolgálja.
Más ágazatban is akad példa a munkaidő lefaragására: a Graboplast parketta- és padlóüzemeiben heti 32 órában kezdődött az idén a termelés, a General Electric fényforrásgyáraiban pedig jelenleg is folynak az egyeztetések a témában. Utóbbi esetben ezért nem ismertek a részletek, de egyébként is jellemző, hogy a cégek szűkszavú közleményekkel igyekeznek megúszni a váltás kommunikálását.
A munkaidő csökkentése azonban csak korlátozott mértékben segíthet egy vállalaton. Az eszközigényes ágazatok, az összeszerelő üzemek, autógyárak és beszállítóik esetében ugyanis a fix költségeknek csak egy részét adja a munkabér, miközben a kisebb kibocsátás miatt romlik a hatékonyság. Nagyobb lehetőségeket rejt például a logisztika átalakítása, a raktárkészletek minimálisra csökkentése, olcsóbb beszállítók felkutatása és az innováció.
Az egy lábon álló vállalatok, különösen az autóipari beszállítók számára létkérdés, hogy más, kevésbé konjunktúra-érzékeny területen is tevékenykedjenek.
Az élőmunka-igényes szektorokban nagyobb jelentősége van a munkaidő karcsúsításának, amire sok helyen szükség lesz, ugyanis egyebek mellett a call centerek, fodrászatok, utazási irodák vagy éppen a kulturális intézmények szolgáltatásait is kevesebben veszik majd igénybe - írja a lap.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.