Miközben a termelőkapacitásokat létesítő befektetők általában kivárnak a globális válság közepette, a regionális szolgáltató központok „üzletét” a krízis inkább fellendíti. Ugyanis ezek célja – és eredménye is – a költségcsökkentés. E piacon térségünk s benne Magyarország is jó esélyekkel pályázik újabb ilyen, magasan kvalifikált munkahelyek sokaságát teremtő központokra.
Ugyan az Avivának egyelőre nincs konkrét projektje ilyen központ létesítésére jelenleg a térségben, ám éppen a költségracionalizálás miatt a válság kapcsán akár el is juthat addig, hogy megfontol egy ilyet – mondta Bosnyák Attila, a londoni székhelyű Aviva Életbiztosító pénzügyi vezérigazgató-helyettese. Általában is több cég vizsgálódik
Magyarországon ilyen központok létesítése kapcsán – tette hozzá egy pénteki háttérbeszélgetésen Lőcsei Tamás, a PricewaterhouseCoopers (PwC) adópartnere. Szavaival egybecsengenek Rétfalvi György, az ITD Hungary vezérigazgatója által a lapunknak mondottak (VG, február 11.): számos – pénzügyi szolgáltató, informatikai és általános többrétű üzleti háttérszolgáltató – központ Magyarországra településéről folytatnak jelenleg is tárgyalásokat. Köztük vannak már olyanok, amelyek körvonalazódnak. A legújabbak (VG, 2009. március 13.) az Alstom, a 3M és a Christian Dior.
A több helyszínt is vizsgáló befektetők számára Magyarország a top befogadók között van, ahogy azt az Atos Consulting felmérése is mutatja. E szerint Budapest a második legvonzóbb célpont e célból. Az első a listán Brno, amely azonban már telített – mondta Lőcsei Tamás.
A három legfontosabb motivációs szempont egyike a költséglefaragás, s cégcsoportszinten ezekkel akár 20-30 százalékos megtakarítás is elérhető – mondta Lőcsei. Bosnyák Attila hozzátette: ha például változnak a nemzetközi számviteli szabályok, akkor az informatikai rendszert nem kell valamennyi leányvállalatnál ennek megfelelően végigprogramozni, hanem elég a szolgáltató központban mindössze egyszer megtenni ezt. De hasonló a logika a tulajdonosi vagy a felügyeleti elvárások módosulását követő, az egész cégcsoportot érintő változások bevezetésénél is. Ilyenkor akár 80 százalékos megtakarítás is elérhető – mondta.
A további két legfontosabb szempont a megfelelő minőségű és mennyiségű munkaerő – ez Magyarország egyik vonzereje, illetve a tágabb értelemben vett infrastruktúra (a megfelelő irodától kezdve a számítástechnikai háttéren át egészen a fizikai megközelíthetőségig), amely szintén magas színvonalú nálunk. S fontos az elnyerhető támogatás is – Magyarország ezt azoknak kínálja, amelyek vállalják, hogy két év alatt felépítik és legalább öt évig működtetik a központot. Formája lehet közvetlen támogatás vagy adókedvezmény.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.