Egybehangzó stockholmi és oslói jelentések szerint a Saab megvételére összeállt skandináv duó norvég tagja Bard Eker dúsgazdag ipari formatervező.
A hírek szerint a felek szándéknyilatkozatot írtak alá, ezzel megtették az első lépést a Saab megszerzése felé. Az értesüléseket egyelőre nem erősítette meg az anyavállalat, a csődvédelmi eljárás alatt álló amerikai General Motors (GM) és a svéd kormány sem.
A Saab idén februárban vált fizetésképtelenné, áprilisban pedig a GM közölte, hogy már nyáron szeretné eladni a céget, amelynek felét 1990-ben szerezte meg 600 millió dollárért, tízéves vételi opcióval a másik felére.
Az opciót 2000-ben váltotta be az amerikai cég. Bard Eker és a kisszériás sportkocsikat gyártó Koenigsegg Automotive AB egyébként már régóta szoros kapcsolatban állnak. A vállalkozó cége, az Eker Industrial Design SA gyakran teljesít megbízásokat az autógyárnak, amelynek éppen Eker a legnagyobb részvényese a 2005-ben megvásárolt 45 százalékos tulajdonrésszel. A Koenigsegg tavaly összesen 20 kocsit adott el, Eker pedig ugyan vagyonos ember, de a 3500 főt foglalkoztató Saab csak az anyavállalatnak, a GM-nek 9 milliárd koronával (232 milliárd forint) tartozik, a feltételezett vásárlók és a megvételre kínált cég között tehát több nagyságrendnyi a különbség. Svédországban ezért sokan hitetlenkedve fogadták a hírt, a sajtó pedig azt találgatja, hogy ki is állhat valójában a tervezett ügylet mögött.
A Saab az utóbbi húsz évben csaknem egyfolytában veszteséges volt. A termelés folytatásához becslések szerint 7,5 milliárd koronára van szükség. A társaságnak évente 150 ezer autót kellene eladnia a gazdaságos működéshez, d ez már hosszú ideje nem sikerül neki. Tavaly világszerte 93 ezer Saab kelt el, idén az első öt hónapban ennek a felét sem sikerült megközelíteni.
A Saab csődgondnoka szerint a jövő szerda vízválasztó lesz a társaság történetében. Akkor kell nyilatkoznia a hitelezőknek - köztük a GM-nek - a csődvédelmi eljárást vezető bíróság előtt, hogy hajlandóak-e engedni a Saab tartozásából. A kormány korábban határozottan elutasította, hogy segítséget nyújtson a bajba jutott autógyárnak. Most azonban értesülések szerint Saab-csomagot állít össze a stockholmi kabinet, benne állami kezességvállalással és az Európai Beruházási Bank (EIB) hitelével. Ez megfigyelők szerint arra utal, hogy valóban komoly kérője akadt a Saabnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.